12. KAYNAK TEKNOLOJİSİ ULUSAL KONGRE VE SERGİSİ, Ankara, Türkiye, 19 - 20 Kasım 2021, cilt.1, ss.1-6
Bu çalışmada, yeraltı iş makinalarının genel
bakımında şasilerinin kaynaklı onarım prosedürünün belirlenmesi amaçlanmıştır.
Söz konusu prosedür araç üzerinde tespit edilen hasarların kaynaklı onarımla gerçekleştirilme adımlarını
içermektedir. Araç şasisi üzerine gelen yükler bilgisayar ortamında simule
edilmesiyle elde edilen gerilme analizi neticesinde şasi üzerindeki gerilme
yığılmalarının yoğun olduğu ve dolayısıyla hataların öncelikli olarak
başlayacağı bölgeler tespit edildi. Ardından araç tamamen demonte edilerek şasiler
ortaya çıkarıldı. Şasiler, kumlanarak üzerlerindeki tüm kalıntılar
kaldırıldıktan sonra penetrant sıvı ve manyetik parçacıkla muayene edilerek şasideki
tüm hatalar ortaya çıkarıldı. Tahribatsız muayeneler sonucu elde edilen
bulgular gerilme analiziyle karşılaştırıldı ve hataların analizdeki gerilme
yığılmalarının yoğun olduğu bölgelerde yoğunlaştığı görüldü. Belirlenen
hatalar, karakterlerine göre sınıflandırıldıktan sonra hataların onarım
adımlarını sistematik olarak ortaya koyan kaynaklı onarım prosedürü belirlendi.
Belirlenen onarımların şasilerin üzerine uygulanmış halini simule eden araç şasisi,
üzerine gelen yüklerle bilgisayar ortamında tekrar gerilme analizine tabi
tutulduğunda elde edilen sonuçta, gerilme yoğunluğu ve değerlerinin ilk analize
göre önemli ölçüde azaldığı görüldü. Şasilerin
detaylı revizyonu sonucu yapılan onarım ve konstrüktif değişikliklerle şasideki
gerilme dağılımının daha homojen hale gelmesi sağlanarak aracın operasyonel
verimliliğini arttırılmıştır.