Vocational Preference Tendency Analysis of Maritime Transportation Management Engineering Undergraduate Students


ALTUNPINAR İ., ALADAĞ Ö.

Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, vol.8, no.1, pp.49-59, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Maritime is an essential profession for both our country and the world. 80-90% of the world trade volume is carried out through the seas and naturally seafarers. The most important part of the maritime profession is undoubtedly education. It is known that education at international standards in the field of maritime is provided by the standards of training certification and watchkeeping (STCW), published by the international maritime organization (IMO), and the flag state carries out the inspections. In order to receive undergraduate and associate degree education in the field of maritime in our country, it is necessary to enter the university exam and choose the relevant department of the university and win. The study aims to understand better the education and career paths chosen by maritime transportation management engineering students. This study aims to determine the preference tendencies of the students who prefer this department in universities that provide education in the maritime transport management engineering department and examine the professions that the students choose outside the department. As a result of the evaluations, the most popular preferences among the students who won maritime transportation management engineering were computer engineering, ship machinery management engineering, electrical-electronic engineering, and nursing departments. The increase in the score in the YKS exam has had a significant and negative effect on the rate of students choosing maritime transportation management engineering. The data in this study were obtained from the YÖK Atlas database.
Denizcilik hem ülkemiz hem de dünyamız için önemli bir meslek grubudur. Dünya ticaret hacminin %80-90’lık kısmı denizler ve haliyle denizciler vasıtasıyla gerçekleştirilmektedir. Denizcilik mesleğinin en önemli bölümü ise kuşkusuz eğitimdir. Denizcilik alanında uluslararası standartlarda eğitimin, uluslararası denizcilik örgütü (IMO) tarafından yayınlanan, gemi adamlarının eğitim, belgelendirme ve vardiya tutma standartları sözleşmesi (STCW) ile sağlandığı, denetimlerin ise bayrak devleti tarafından yapıldığı bilinmektedir. Ülkemizde denizcilik alanında lisans ve ön lisans eğitimi alabilmek için YKS sınavına girmek, üniversitenin ilgili bölümünü tercih edip yerleşmeye hak kazanmak gerekmektedir. Çalışmanın amacı, deniz ulaştırma işletme mühendisliği öğrencilerinin seçtikleri eğitim ve kariyer yollarını daha iyi anlamaktır. Yapılan çalışmada, deniz ulaştırma işletme mühendisliği bölümünde eğitim veren üniversitelerde bu bölümü tercih eden öğrencilerin tercih eğilimlerinin belirlenmesi ve öğrencilerin bölüm dışındaki tercihte bulundukları mesleklerin incelenmesi hedeflenmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda deniz ulaştırma işletme mühendisliği kazanan öğrenciler arasında en popüler tercihler sırasıyla bilgisayar mühendisliği, gemi makineleri işletme mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği ve hemşirelik bölümleri olmuştur. YKS sınavında alınan puanın artması ile öğrencelerin deniz ulaştırma işletme mühendisliğine tercihte yer verme oranını anlamlı ve olumsuz şekilde etkilemiştir. Bu çalışmadaki veriler YÖK Atlas veri tabanından elde edilmiştir.