Harbin ve Kopenhag Opera Binalarının İç ve Dış Mekan Kullanımı Açısından Değerlendirilmesi


Yetim E., Kavraz M.

Mimarlık ve Yaşam Dergisi, cilt.4, ss.257-281, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Mimarlık ve Yaşam Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.257-281
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Antik Yunan döneminde başlayan tiyatro sanatının Rönesans’ta müzikli oyunlara dönüşmesi ile ortaya çıkan opera sanatı, tarihi süreç boyunca icra edildikleri yapılar açısından kentler ve ülkeler için gücün ve ihtişamın sembolü olmuş, mimari bir imgeye dönüşmüşlerdir. Opera binaları, dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen ziyaretçileri ağırlamakta ve bu ziyaretçiler tarafından da mekanın ve sanatın deneyimlendiği simgesel yapılar olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Çalışmada, Henning Larsen tarafından tasarlanan ve Danimarka’nın başkenti Kopenhag’ın zengin kültürünü temsil eden Kopenhag Opera Binası ile MAD[1] Mimarlık tarafından Çin’in Harbin kentinde tasarlanan Harbin Opera Binası’nın iç ve dış mekan kullanımı açısından değerlendirmesi yapılmıştır. İç mekanlardaki fuaye, opera salonu, sahne alanı, prova odaları, sahne arkası birimleri, ıslak hacimler ve sosyal alanlar; tasarım, yapım tekniği ve malzeme açısından değerlendirilmiştir. Bununla birlikte, çalışmaya konu olan opera binalarının kent ve yakın çevresi ile kurdukları ilişki açısından da değerlendirilmesi yapılmıştır.