Çocuk Müzelerinde Kavramsal Değişimlerin Hikayesi


Creative Commons License

Tavşan F., Bektaş U., Tavşan C.

Yakın Mimarlık , cilt.5, sa.1, ss.46-64, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Yakın Mimarlık
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source
  • Sayfa Sayıları: ss.46-64
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her canlı bulunduğu zaman ve mekân içerisine uyum sağlama eğilimindedir.
Zaman, değişim kriterlerini oluştururken mekân da bu değişimin yansıtıcısı
konumundadır. İnsanlar, gelişimlerini sürdürdükleri dönemin baskın özelliklere
göre kuşaklara ayrılm
aktadır. Her kuşak bir önceki kuşakla benzerlikler ve
farklılıklar içermektedir.
2010
yılına geldiğimizde
Alfa kuşağı
olarak adlandırılan
bir kuşağın oluştuğunu görürüz. Bu kuşak önceki kuşaklardan, teknoloji ile iç içe
gelişim göstermesi, doyumsuz olması ve hızlı karar verme yetisine sahip olması
yönünden ayrılmaktadır. İçinde bulunduğumuz dönemin çocuk nüfusunu
oluştur
an
alfa kuşağı
, çocukların etkileşim halinde olduğu mekanların başında
gelen çocuk müzeleri için farklılaşmanın odak noktası olmuştur. Buna bağlı olarak
da kavramsal ifadeler değişen ve dönüşen anlayışların anlamlandırılması ve
değerlendirilmesi noktasında
yol gösterici olmaktadır.
Uzman grubu ile yapılan
anket sonucu elde edilen;
merak, keşif, canlılaştırma, mekanikleşme,
belirlenimsizlik, devinim, çok yönlülük ve uyumsama kavramları çocukların
mekânsal gereksinmelerini karşılama noktasında
Alfa kuşağı
ve
kendisinden
önce gelen kuşakların farklılıklarını ortaya koymaktadır.
Bu çalışmanın amacı
Alfa kuşağı
nın becerileri ve davranışları doğrultusunda
değişim geçiren çocuk müzelerinin
uzman grupla yapılan anket sonucu ortaya
konulan
kavramlar doğrultusunda k
uruldukları dönemden günümüze geçirdiği
farklılaşmaların ortaya konulmasıdır. Çocuk müzeleri tasarım anlayışının
geçirdiği sürecin belirlenen 8 kavramı yansıtma noktasında dönemsel analizini
yapmak bu çalışmanın problemi olarak seçilmiştir. İlk çocuk müzel
erinden 20
1
0
yılı başına kadar kurulan çocuk müzelerinin geçirdiği değişimler literatür
çalışmaları ile desteklenmiştir. Kavramsal bağlamda çocuk müzelerinin
kuruluşundan günümüze kadar
Alfa kuşağı
çocuklarının özelliklerini yansıtan
devinim ve mekanikleşm
e kavramlarının gelişim gösterdiği; canlılaştırma ve çok
yönlülük kavramlarının geri planda kaldığı görülmüştür.