Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.61-73, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, arazi koşullarında gerçek silindir sıkıştırması ile üretilerek yaşlanmış
kaplamaların kalınlıklarının deformasyon, çatlama direnci ve su hasarı direnci
üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Kullanılan örnekler, 40mm ile 90mm arasında
değişen kalınlıklarda, yol kaplamasından kesilerek alınmıştır. Hamburg tekerlek izi
deneyi, deformasyon kontrollü kiriş eğilme deneyi ve tekrarlı-yük kontrollü kiriş
eğilme deneyi kaplama örneklerine yapılmıştır. Kaplama özelliklerinin kalınlık
değişiminden önemli oranda etkilendiği görülmüştür. Kaplama kalınlığının artması
ile deformasyon miktarı da artmış ancak Hamburg tekerlek izi deneyinden elde
edilen deformasyon ve su hasarı direnci ile kaplama kalınlığı arasında yüksek
korelasyon oluşmamıştır. Hamburg tekerlek izi deneyinde 70mm’den daha kalın
örneklerde soyulma büküm noktaları oluşmuştur. Deformasyon kontrollü ve
tekrarlı yük kontrollü kiriş eğilme deneylerinde, kaplama kalınlığının artması ile
kırılmaya neden olan yük ve aynı miktarda deformasyonun oluşması için gereken
yük te artmıştır. Regresyon analizlerinde, kırılma yükü-kaplama kalınlığı ve
deformasyon-kaplama kalınlığı arasındaki ilgileşimde sırasıyla R2=0.9734 ve
R2=0.9859 korelasyon katsayıları oluşmuştur