Eski Yunan tapınaklarına kadar uzanan müze tanımı, içeriği işlevselliği, formu ile tartışma konusu olurken eserlerin sergilenme biçimi, galerilerin formu ve müze sirkülasyonu tartışmaları da güncelliğini korumaktadır. Bu bağlamda, çağdaş müzecilikte tasarımıyla dikkat çeken MAXXI müzesinin sirkülasyon kurgusu Le Corbusier’in promenad kavramı tanımlanarak analiz edilmiştir. Bu çalışmada, MAXXI Müzesi promenad kurgusu, hareketli gözlemcinin gözünden fotoğrafik sekanslarla analiz edilmiş, promenadın öğeleri saptanmıştır. MAXXI Müzesi promenad kurgusu mekansal deneyimler, gözlemler, sentaktik analiz tekniği ve semantik irdelemeler kullanılarak günümüz müze sirkülasyon tasarımına ışık tutması için analiz edilmiştir. Çalışmada, Le Corbusier’in promenad kavramı ile günümüz çağdaş mekanının değişen sirkülasyon kurgusuna ışık tutmak amaçlanmıştır. Bu yeni müze mekanı, sürprizlerle mekânsal yolculuk sunmaktadır.
There exists disagreement over the content, purpose, and form of museums, which can be traced back to the Greek temples of antiquity. There is, however, consensus over how museums should be organized, display their art, and circulate their collection. Le Corbusier's concept of the promenade was defined to analyze the circulation setup of the MAXXI museum, which attracts attention with its design in contemporary museology. In this study, the components of the promenade setup for the MAXXI Museum were identified by analyzing photographic sequences taken from the perspective of a mobile observer. To bring out the current museum circulation design, the MAXXI Museum promenade layout was analyzed using spatial experiences, observations, syntactic analysis techniques, and semantic analysis. The purpose of the study is to shed light on how the circulation structure of modern spaces is changing through an analysis concept of a promenade. This brand-new museum area provides a spatial journey with surprises.