Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.30, sa.2, ss.195-206, 2021 (Hakemli Dergi)
Bauhaus, sanat, zanaat ve endüstriyi birleştirerek fonksiyonel ve sanatsal ürünler ortaya
çıkarmayı hedefleyen bir tasarım okuludur. Endüstri devriminin de etkisi ile
Bauhaus’un temel eğitimi; uygun malzeme ve fonksiyonelliğin birleşmesi sonucunda
çıkan ürünün güzel olması yönündedir. Buradan yola çıkarak ele alınan eğitim ekolü;
süreç içerisinde mimariye, iç mekana ve mobilyalara da yansımıştır. Böylelikle bir
tasarım anlayışının farklı ölçeklerden mobilya ölçeğine kadar kendine biçim bulduğu
görülmektedir. Literatür araştırması olarak yürütülen çalışma; Bauhaus akımının üç
dönemi olan Weimar, Dessau, Berlin dönemi ve bu dönemlere ait atölyeleri
kapsamaktadır. Atölyelerin tasarımlar üzerindeki sosyal etkisi ve bunun siyasi yapıya
yansıması, dönemin mobilya atölyeleri ve temsilcileri öznelinde ele alınarak gerekli
değerlendirmeler yapılmıştır. Üç dönemin önemli temsilcileri ve atölyelerde aktif rol
oynayan tasarımcılar; Johannes Itten, Walter Gropius, Marcel Breuer, Josef Albers,
Alfred Arndt ve Mies Van Der Rohe’nin mobilya tasarımları, eğitim metodları, atölye
çalışmalarındaki mobilyalar ve sandalyeler üzerinden nicel bir yöntem olan betimsel
tarama yöntemi ile incelenmiştir. Tarama ve değerlendirmeden oluşan yöntemde;
Bauhaus yöneticileri, mobilya atölyesinin atölye ustaları ve mobilyaları
kategorilendirilmiş ve bu kategoriye ait genel değerlendirmeler yapılmıştır.