Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Başarı Yönelimleri ve Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının İncelenmesi


BİROL Z. N., GÜNAL Y.

IV.rd. International Eurasian Educational Research Cngress, Denizli, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, ss.1090-1091

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1090-1091
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu Öğrenme insan yaşamının başladığı andan sona erdiği ana kadar devam eden bir süreçtir. Bu sebeple yüzyıllar boyunca öğrenme insan yaşamı için önemli bir kavram olmuştur. Bilgi toplumu haline geldiğimiz için, içinde yaşadığımız yüzyılda öğrenme önemini daha da arttıran bir kavram haline gelmiştir. Bu kadar önemli olan öğrenmenin nasıl gerçekleştiği birçok araştırmanın temel konusunu oluşturmuştur. Öğrenme araştırmaları sonucunda ortaya çıkan kavramlardan birisi de öğrenmeye ilişkin tutum kavramıdır. Bu kavram bir konu, iş ya da derse ilişkin olumlu tutumun öğrencilerin derse ve konuya ilişkin motivasyonlarını arttırarak öğrenmeyi gerçekleştireceğini ifade eder (Kara, 2010). Dolayısıyla öğrenmeye ilişkin tutum öğrenme sürecini etkileyen bir faktör olarak kabul edilebilir. Bir başka şekilde ifade edersek öğrenme durumuna karşı geliştirilen tutum öğrenilecek konunun, işin ya da dersin öğrenilmesini kolaylaştırıp zorlaştırabilmektedir. Bu araştırmanın değişkenlerinden birisi öğrenmeye ilişkin tutumdur. Bu araştırmanın diğer bir değişkeni olan başarı yönelimleri kavramıdır. Başarı yönelimleri sosyal bilişsel kurama dayalı olarak ortaya çıkmış bir kavramdır (Odacı, Çelik, Çıkrıkçı, 2013). Kişilerin başarı hakkındaki düşüncelerini ve kendi performansları hakkında kullandıkları değerlendirme kriterlerini inceler (Pintrich ve Schunck, 1996). Bir başka tanımda ise standardı belirlenmiş hedeflere ulaşmak için kişinin zamanını ve enerjisini kullanma eğilimi ve kararlı olması şeklinde ifade edilmektedir. Başarı yönelimi kavramı iki boyutlu bir kavram olarak değerlendirilmektedir. Farklı çalışmalarda söz konusu boyutlar farklı şekillerde isimlendirilmekle beraber, bu çalışmada kullanılan ölçme aracının kullandığı terimler olan öğrenme yönelimi ve performans yönelimi olmak üzere iki kısımda değerlendirilmiştir. Her iki boyutta kendi içinde iki boyuta ayrılmaktadır. Bu boyutlar öğrenme- yaklaşma yönelimi, öğrenme kaçınma yönelimi, performans yaklaşma yönelimi, performans kaçınma yönelimi şeklindedir (Akın, 2007). Başarı yönelimleri ile farklı değişkenler arasında ilişkileri araştıran çalışmalar bulunmaktadır. Bu noktada başarı yönelimleri ile öğrenmeye ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiyi araştıran bir çalışma bulunmamaktadır. Pedagojik formasyon eğitimi alan kişiler, birer öğretmen adayı olduğu için, öğrenme durumuna karşı tutumlarının önemli olduğu kabul edilmiştir. Bu çalışma ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının başarı yönelimleri ile öğrenmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amaçlamıştır. Öğrenmeye ilişkin tutumun başarı yöneliminin ilişkili olmaları beklenmektedir.Ayrıca başarı yöneliminin alt boyutları ile öğrenmeye ilişkin tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra pedagojik formasyon eğitimi alma sebebi, akademik başarı, pedogojik formasyon öncesinde bir iş deneyimine sahip olmanın başarı yönelimlerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma Yöntemi Bu çalışma başarı yöneliminin, öğrenmeye ilişkin tutumlara etkisini incelemeyi amaçlayan tarama modelinde tasarlanmış bir araştırmadır. Tarama modeli “bir evren içinden seçilen bir örneklem üzerinde yapılan çalışmalar yoluyla evren genelindeki eğilim, tutum veya görüşlerin nicel veya nümerik olarak betimlenmesidir” (Bursal, 2013). Bu araştırmanın evrenini, Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde 2015-2016 eğitim öğretim yılında pedagojik formasyon eğitimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2015-2016 eğitim öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimine devam eden 335 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubu 10 farklı bölümden pedagojik formasyon eğitimine katılan öğrencilerden çalışmaya katılmaya gönüllü olanlar oluşturmaktadır. Araştırma grubuna dahil olan üniversite öğrencilerin yaş ortalaması 24 olarak bulunmuştur. Katılımcıların başarı yönelimlerini tespit etmek için Akın (2009) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılan, 26 maddeden oluşan, 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği kullanılmıştır. 2x2 Başarı Yönelimleri ölçeği 5’li likert tipinde hazırlanmış bir ölçek olup iç tutarlılık katsayısı .92ile .97, test tekrar test güvenirlik katsayısı ise .77 ile .86 arasında değişmektedir. Ölçek; Öğrenme- Yaklaşma Yönelimi, Öğrenme - Kaçınma Yaklaşımı, Performans Yaklaşımı ve Performans Kaçınma Yaklaşımı şeklinde dört alt boyuttan oluşmaktadır. Katılımcıların öğrenmeye ilişkin tutumlarını tespit etmek için Kara (2010) tarafından geçerlilik ve güvenirlilik çalışması gerçekleştirilen Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 40 maddeden oluşan, 5’li likert tipinde bir ölçektir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .73, test tekrar korelasyonu.87 olarak tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra araştırmacılar tarafından oluşturulan ve katılımcılar hakkında bilgi edinilmesini sağlayan 8 soruluk kişisel bilgi formu da kullanılmıştır. Beklenen/Geçici Sonuçlar Bu çalışma ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının başarı yönelimleri ile öğrenmeye ilişkin tutumları arasında bir ilişkinin olup olmadığı merak edilmiştir. Ayrıca cinsiyet ile öğrenmeye ilişkin tutum arasında farklılık olması öngörülmektedir. Bunun yanı sıra akademik başarı ile başarı yönelimi arasında bir ilişkinin var olduğu düşünülmektedir. aynı zaman da pedagojik formasyon eğitimini seçme nedeni ile başarı yönelimi arasında bir ilişkinin olması beklenmektedir. 2017 Bildiri Özetleri Kitabı / 2017 Conference Proceedings 1091 Başarı yönelimlerinin alt boyutları ile öğrenmeye ilişkin tutum arasında ilişkilerin olması beklenmektedir. Alt boyutlarından biri olan öğrenme yaklaşma alt boyutu ile öğrenmeye ilişkin tutum arasında olumlu bir ilişki beklenmektedir. Henüz veri toplama işlemi yeni tamamlandığı için analiz aşamasına geçilememiştir. bu sebeple bulgular ve sonuçlar sonra yazılacaktır. Anahtar Kelimeler: Pedagojik Formasyon, öğrenmeye ilişkin tutum, başarı yönelimi