Ormancılık Araştırma Dergisi, vol.9, no.2, pp.42-50, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, the pre-school education systems in the province of
Corvallis representing Oregon State of the United States of America
(USA), which is one of the leading countries in the field of wildlife
education and management, and the province of Trabzon, representing Turkey, were compared in terms of the concepts of nature and
wildlife. While making the comparison, content analysis from qualitative research methods technique, interview method and observation
technique were used. In addition, changes in a student who spent ten
months of kindergarten education in Trabzon and seven months in
Corvallis were also evaluated. At the end of the research, it was seen
that while the concepts of nature and wildlife are an important part
of the education curriculum in Oregon, this rate is limited in Turkey.
It has been determined that there are serious differences in terms of
nature and wildlife awareness among kindergarten students of both
countries compared. While kindergarten students in Oregon had no
difficulty in recognizing wild animal species, especially in their immediate surroundings, this rate was quite low for students in Trabzon. It is the duty of every conscious individual to transfer natural
resources to future generations with the least destruction. The need
for trained manpower in the sustainable use of nature and wildlife
resources in the world is increasing day by day. Therefore, all stakeholders should fully fulfill their responsibilities in the management of
natural resources and should encourage as much as possible practical
training in wildlife from kindergarten to university education.
Bu çalışmada yaban hayatı eğitimi ve yönetimi konularında dünyanın önde gelen ülkelerinden biri olan Amerika Birleşik Devletleri (ABD)’nin Oregon Eyaleti, Corvallisi ili ile Türkiye’yi temsilen
Trabzon ilindeki okul öncesi eğitim sistemleri doğa ve yaban hayatı
kavramları özelinde karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma yapılırken nitel
araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği, görüşme metodu ve
gözlem tekniği kullanılmıştır. Ayrıca, anaokulu eğitiminin on ayını Trabzon ilinde ve yedi ayını Corvallis’te geçirmiş bir öğrencideki
değişiklikler de değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda, Oregon’da
doğa ve yaban hayatı kavramları eğitim müfredatının önemli bir
parçası iken, Türkiye’de bu oranın kısıtlı olduğu görülmüştür. Karşılaştırma yapılan her iki ülkenin okul öncesi öğrencilerinde doğa
ve yaban hayatı farkındalıkları bakımından ciddi farklılıklar olduğu
tespit edilmiştir. Oregon’da okul öncesi öğrencileri özellikle yakın
çevrelerinde yayılış gösteren yaban hayvanı türlerini tanımakta zorluk çekmezken, Trabzon ilindeki öğrencilerde bu oran oldukça düşük olmuştur. Doğal kaynakların en az tahribatla gelecek nesillere
aktarılması her bilinçli bireyin görevidir. Dünyada doğa ve yaban
hayatı kaynaklarının sürdürülebilir kullanımında yetişmiş insan gücüne ihtiyaç her geçen gün artmaktadır. Bu nedenle, tüm paydaşlar
doğal kaynakların yönetiminde sorumluluklarını tam olarak yerine
getirmeli ve yaban hayatı ile ilgili okul öncesi seviyesinden üniversite eğitimine kadar uygulamalı eğitimi mümkün olduğu kadar teşvik
etmelidir.