With the emergence of the Internet phenomenon, all business lines, business models and mass communication methods have undergone and are undergoing significant changes. Most of the businesses actively use social media in every field, assign separate people just for this job and see the use of social media as a marketing tool for themselves. In this context, it is noteworthy that the use of social media is increasing in the field of accounting. Social media is extremely important for accountancy, like many other professions. Professionals create chat groups on social media applications, share information through these groups, create discussion environments and ensure that their ideas on a subject are disseminated to the whole. This study aims to identify the most discussed current accounting issues on Twitter. Twitter was chosen because it allows for more discussion than other social media platforms. The Internet and digitalization have drastically changed business models and mass communication methods. While social media enables individuals to socialize, it also accelerates the exchange of professional information. In particular, members of the accounting profession should use social media effectively to provide quick access to accurate information. Within the scope of the research, qualitative data analysis was conducted using MAXQDA program and the data collected from Twitter were analyzed by content analysis technique. In the study, tweets covering accounting issues between certain dates in the Eastern Black Sea provinces within the scope of the research boundaries were analyzed. As a result of the analysis, the most discussed topics on Twitter by Certified Public Accountants (CPAs) and Sworn-in Certified Public Accountants (Sworn-in CPS’s) were identified. In addition, it was determined that social media is an important source of information and communication for members of the accounting profession, and therefore, members of the profession should use social media more effectively.
İnternet olgusunun ortaya çıkışıyla birlikte tüm iş kolları, iş modelleri ve kitle iletişim yöntemleri önemli değişimler geçirmiş ve geçirmektedir. İşletmelerin çoğu her alanda sosyal medyayı aktif olarak kullanmakta, sadece bu iş için ayrı kişiler görevlendirmekte ve sosyal medya kullanımını kendilerine bir pazarlama aracı olarak görmektedirler. Bu bağlamda muhasebe alanında da sosyal medya kullanımındaki artış dikkat çekmektedir. Sosyal medya, birçok meslekte olduğu gibi muhasebecilik açısından da son derece önem taşımaktadır. Meslek mensupları, sosyal medya uygulamalarında sohbet grupları oluşturmakta, bu gruplar üzerinden bilgi paylaşımı yapmakta, tartışma ortamları yaratarak bir konudaki fikirlerinin bütüne yayılmasını sağlamaktadırlar. Bu çalışma, Twitter üzerinden muhasebe konularında en çok tartışılan güncel konuları tespit etmeyi amaçlamaktadır. Twitter’ın seçilme nedeni, diğer sosyal medya platformlarına kıyasla daha fazla fikir tartışması yapılabilmesidir. İnternet ve dijitalleşme, iş modelleri ve kitle iletişim yöntemlerini büyük ölçüde değiştirmiştir. Sosyal medya, bireylerin sosyalleşmesini sağlarken, mesleki bilgi alışverişini de hızlandırmaktadır. Özellikle muhasebe meslek mensupları, doğru bilgiye hızlı erişim sağlamak için sosyal medyayı etkin kullanmalıdır. Araştırma kapsamında MAXQDA programı kullanılarak nitel veri analizi yapılmış ve Twitter’dan toplanan veriler içerik çözümlemesi tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, araştırma sınırları kapsamında Doğu Karadeniz illerinde belirli tarihler arasındaki muhasebe konularını kapsayan tweetler incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler (SMMM) ve Yeminli Mali Müşavirler (YMM) tarafından Twitter’da en çok tartışılan konular belirlenmiştir. Ayrıca, sosyal medyanın muhasebe meslek mensupları için önemli bir bilgi ve iletişim kaynağı olduğu bu nedenle de meslek mensuplarının sosyal medyayı daha etkin kullanmaları gerektiği tespit edilmiştir.