Denizcilik Faaliyetlerinin Denizel Çevreye Etkileri


Boran M.

5. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Turkey, 21 November 2024 - 24 January 2025, pp.281-282

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Antalya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.281-282
  • Karadeniz Technical University Affiliated: Yes

Abstract

Deniz ve okyanuslar, karasal girdi ve atmosferik taşınımlar dışında denizcilik faaliyetleri olan gemi inşa, liman

operasyonları, deniz taşımacılığı ve gemi sökümü gibi faaliyetlerden de kirlenmektedir. Bu faaliyetlerin denizel

çevrede yarattığı etkilerin azaltılması ve sürdürülebilir çevre ilkeleri çerçevesinde denizel çevrenin kirlenmesinin

önlenmesi, etkili bir çevre yönetimi ile mümkün olabilmektedir. Uluslararası bir faaliyet olarak denizciliğin denizel

çevre üzerindeki etkilerini yönetmek ve kontrol altına almak amacıyla, ulusal mevzuatların yanı sıra pek çok

uluslararası düzenleme bulunmaktadır. Deniz taşımacılığında kullanılan gemilerin inşasının gerçekleştirildiği

tersanelerden kaynaklanan katı atıklar, metal talaşı, kaynak elektrodları, kaynak cürufları, raspa malzemesi atıkları

ve diğer imalat atölyelerinden gelen ahşap, plastik ve metal atıklarını içermektedir. Bu tesislerden ayrıca, proses

atık suları, kesme yağları, hidrolik makine yağları, sintine suları ve evsel nitelikli atıksular gibi sıvı atıklar da denizel

çevreye deşarj edilmektedir.

Deniz taşımacılık sisteminin en önemli bileşenlerinden biri olan limanlar, bulundukları bölgelerde su kirliliğine yol

açmaktadır. Limanların yerleşim alanları, sınıflandırmaları, operasyonel yoğunlukları, elleçlenen yük türleri ve bu

yüklerin özellikleri gibi çeşitli faktörler, denizel çevrenin kirlenmesinde belirleyici rol oynamaktadır. Sintine, balast

suları ve pis sular, ambar yıkama suları, gemi bordasında raspa ve boya işlemlerinin yapılması, yağmur sularının

güvertedeki kirletici atıkları denize taşıması, yakıt alımında yakıtın kaza sonucu denize sızması, gemi makinesinin

soğutma suyuna yağ karışması ve hidrolik sistemlerden sızan yağlar limanlarda su kirliliğine neden olmaktadır.

Deniz taşımacılığında, gemilerden kaynaklanan deniz kirliliği, rutin operasyonlar ve kazalar sonucunda meydana

gelmektedir. Rutin kirlenme gemilerin uluslararası kuralları uygulamaksızın sintine, balast ve evsel nitelikli atık sular

gibi seyir halini sürdürürken ürettiği atık suları denize boşaltması sonucu oluşur. Kaza sonucu kirlenme ise tanker

ve zararlı yük taşıyan gemilerin karaya oturması, çarpışması durumlarında ortaya çıkar. Ekonomik ömrünü

tamamlamış ve belli bir yaşın üzerine gelmiş gemiler söküme gönderilir. Genellikle baştan kara yapılarak sökülen

gemilerden, yağ, petrol, ağır metaller, polisiklik ağır metaller, poliklorobifeniller, asbest ve organotin gibi kirleticiler

denizel çevreye bulaşmaktadır.