MİMARLIK VE İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ MESLEK ALANLARININ BULUŞMASI: MİMARLIK BİLGİSİ DERSİ ÖRNEĞİNDE DETAYLANDIRILMASI


Sancar Özyavuz K., Çevik S., Vural N.

13. ULUSLARARASI MÜHENDİSLİK MİMARLIK VE TASARIM KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 8 - 09 Haziran 2024, cilt.1, sa.52866, ss.377-384, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.377-384
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son dönemlerde mimarlk ve inşaat mühendisliklerinin ödev alanlarnn üst üste

çakştğ tasarm ve uygulamalar sklkla görülmektedir. Bu durum her iki meslek alannda

birlikte çalşmay veya her iki alanda yetkin meslek insanlarnn olmasnn uç örneklerini

oluşturmaktadr. XVIII. yüzyla kadar mimar-mühendis ayn kişi olmakla birlikte

modern(pozitif) bilimin bulunmasyla mimarlk ile inşaat mühendisliğinin birbirinden

ayrldğ görülmekte ve disiplinler aras ortak çalşmalarn önemi ortaya çkmaktadr.

Mimarlk Bilgisi dersi, KTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümünde V. yarylda yürütülen 3

saatlik seçmeli bir derstir. Daha önceden III. yarylda verilmesi zorunlu olan dersin,

değişen programlar ile önce VII. yarylda daha sonra da V. yarylda seçmeli ders olarak

verilmesi planlanmştr. Dersin amac, mimar-inşaat mühendisi arasndaki iş birliğini

geliştirmeye yöneliktir ve mimari dili kavratmay, mimari projelerin mühendis tarafndan

farkl malzeme ve yapm teknolojilerinin de farknda olarak kolaylkla okunabilmesini

hedeflemek olarak tanmlanmştr. Hedefe ulaşabilme doğrultusunda dersin yürütülme

biçiminin ve içeriğinin belli aralklarla snanmas önemlidir. Bu çalşmada, yar

yaplandrlmş görüşme tekniği ile veri toplanmştr. Örneklem grubu olarak KTÜ İnşaat

Mühendisliğinde Mimarlk Bilgisi dersini henüz almamş öğrenciler (III. Yaryl) ve bu

dersi alan öğrenciler (V. Yaryl) belirlenmiştir. Her grup için ayr hazrlanmş görüşme

sorular ile veri toplanmş ve ilgili istatistiki çalşmalar yaplmştr. Çalşmann sonucunda,

sk iş birliği içinde bulunan iki meslek alanndaki farkndalğn arttrlmas ile

sürdürülebilir, estetik, ekonomik ve güvenli çevrelerin oluşturulmasna yardmc olmak

ve elde edilen bulgular doğrultusunda dersin içeriğini yenilemek, Mimarlk Bölümü ile

İnşaat Mühendisliği Bölümünün ortak yürüteceği farkl dersleri ve/veya çalşmalar

önermek amaçlanmaktadr.