ÖZ-DEĞERLENDİRMENİN İNGİLİZCE ÖĞRENENLER ÜZERINDEKİ ETKİSİ: SİSTEMATİK LİTERATÜR TARAMASI


TAŞKARA Ö., SAĞLAMEL H.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.590-608, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1354114
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.590-608
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu derlemenin amacı, öğrenci öz değerlendirmesinin öğrenme motivasyonuna, akademik performansa, öz-düzenleyici öğrenme özelliklerine ve öz saygıya etkilerini tespit etmektir. Alternatif değerlendirme türlerinden biri olan öz değerlendirme, öğrencilerin dil ediniminde ilerlemelerini, başarı düzeylerini değerlendirmelerini ve hedeflerinde başarılı olup olmadıklarını belirlemelerini sağlar. Öz- değerlendirme, literatürde fazlasıyla ilgi çekmiş ve araştırılmış bir konu olmasına karşın, literatürün derlenmesi bağlamında yapılan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Belirtilen bu boşluğu doldurmak amacıyla, bu derlemede, veri toplama aşamasında doküman analizi tekniği kullanılarak, 24 ampirik çalışma incelenmiş ve bazı kayda değer sonuçlara ulaşılmıştır. İlk olarak, öğrencilerin öz değerlendirmeyi kişisel gelişimleri için önemli bir öz izleme aracı olarak gördükleri ve öğrencilerin tutumlarını yeniden şekillendirmek ve özgüvenlerini artırmak için ise öğretmenler tarafından etkili bir araç olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. İkinci olarak, öz değerlendirme uygulamalarının benimsenmesini destekleyen bir ortamın teşvik edilmesinin, öğrenciler arasında bağımsız öğrenmeye yönelik eğilimi beslemekle kalmadığı, aynı zamanda özerkliklerini de geliştirdiği görülmüştür. Üçüncü olarak, bu yaklaşımın öğrencilerin kendi yeteneklerine olan inançlarını önemli ölçüde artırtığı ve son olarak, öz değerlendirme sürecinin öğrenciler tarafından ikinci dil konuşma becerilerindeki yeterliliklerini geliştirmeleri bağlamında ilgi çekici bir teknik olarak algılandığı ve onları eğitim yolculuklarına aktif olarak dahil ettiği belirlenmiştir.
This review aimed to ascertain how learner self- assessment affects learning motivation, academic performance, self-regulated learning characteristics, and self-esteem. As an alternative assessment type, self-assessment enables students to evaluate their progress in learning a language, their level of accomplishment, and to determine if they have succeeded in their objectives. Although self-assessment has been a highly researched topic, limited attention has been paid to consolidating the body of literature. To close this gap, by implementing document analysis during the data-gathering stage, this review examined 24 empirical studies and several noteworthy conclusions were drawn. First, students widely regard self-assessment as a valuable self- monitoring tool for their personal development. This serves as an effective means of reshaping attitudes and enhancing self- confidence. Second, fostering an environment that promotes the adoption of self-assessment practices not only nurtures the inclination towards independent learning among students but also nurtures their autonomy. Third, this approach substantially bolsters students' beliefs in their own capabilities. Lastly, the self- assessment process is perceived by students as an engaging and captivating technique to increase their proficiency in second language speaking skills, actively involving them in their educational journey.