Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlik algısı ile invaziv
hemşirelik girişimlerini yapma durumları arasındaki ilişkiyi ve klinik
uygulamaya ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve
Yöntemler: Çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören 132 hemşirelik
öğrencisiyle yürütülmüş tanımlayıcı türde bir çalışmadır. Veriler, “Tanıtıcı
Özellikler Formu”, “İnvaziv Hemşirelik Girişimleri Formu” ve “Öz Yeterlik
Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler,
Mann-Whitney U testi ve Spearman korelasyon analizi
kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin öz yeterlik algı puanı ortancasının 58
(28-82) olduğu belirlenmiştir. Öz yeterlik algı puanı ortancası 3. sınıf öğrencilerinde
53,5 (52-55), 4. sınıf öğrencilerinde ise 58 (45-82) olarak belirlenmiştir.
Her iki sınıf arasında ölçek toplam ve alt boyutları puan
ortancalarında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir
(p=0,988). Hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlik algısı ile klinikte bir kez
yaptıkları kan alma ve intravenöz kateter yerleştirme uygulamaları arasında
istatistiksel açıdan anlamlı çok zayıf oranda pozitif bir ilişki olduğu
(p=0,018, p=0,031), nazofaringeal aspirasyon uygulamasında ise çok yüksek
oranda pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p=0,009). Sonuç: Öğrencilerin
kliniklerde yaptıkları kan alma, intravenöz kateter yerleştirme ve
nazofarengeal aspirasyon yapma uygulamaları ile öz-yeterlik algıları arasında
pozitif yönde bir ilişki olduğu ve bu girişimlerde öğrencilerin motivasyonlarının
artırılması gerektiği belirlenmiştir.
Objective: This study was conducted to determine the relationship
between nursing students’ perception of self-efficacy and their status
of performing invasive nursing interventions and their views on clinical
practice. Material and Methods: The study is a descriptive study conducted
with 132 nursing students studying in the third and fourth year of the Faculty
of Health Sciences, Department of Nursing Karadeniz Technical University.
The data were collected using the “Descriptive Characteristics Form”, “Invasive
Nursing Interventions Form” and “Self-Efficacy Scale”. Descriptive
statistics, Mann-Whitney U test, and Spearman correlation analysis were used
to evaluate the data. Results: The median of the students’ self-efficacy perception
score was determined to be 58 (28-82). The median of self-efficacy
perception score is 53.5 (52-55) for third grade students and 58 (45-82) for
fourth grade students. There was no statistically significant difference between
the two classes of the mean scores of the scale total and sub-dimensions
(p=0.988). It was determined that there is a statistically significant, very
weakly positive correlation between nursing students’ self-efficacy perception
and their practice of blood drawing and intravenous catheter placement
once in the clinic (p=0.018, p=0.031), and a very high positive relationship
in suctioning practice nasopharengeal suctioning (p=0.009). Conclusion: It
has been determined that there is a positive correlation between the practices
of blood drawing, intravenous catheter and nasopharengeal suctioning performed
by the students in the clinics and their self-efficacy perceptions and
students’ motivation should be increased in these interventions.