Destination Image Perceptions of Fair Participants: Expo 2016 Antalya Case Study


Creative Commons License

ÇETİN A., KOZAK R.

Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.4, pp.964-976, 2019 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The development of a tourist destination, the destination potential and how it is perceived by its current consumers are so important issues. It has been shown that the evaluation of tourist destinations is a combination of products, services and experience, and that these factors are a vital dimension affecting consumer behavior. EXPO events seem to contribute to the image, quality and perception of destinations. For this reason, the meeting of EXPO Antalya 2016 is also had great importance. In this thesis, the effects of EXPO 2016 on the destination image of Antalya were investigated. For this aim, a survey was conducted for those who visited Expo 2016. The scale used in the survey was evaluated with respect to Antalya’s destination image, General Infrastructure, Attractiveness, Activities, Quality and Hospitality. When the average scores of the dimensions are evaluated, it is seen that the image of Antalya’s destination is above the good average score except Quality and Hospitality. As a result, Expo 2016 has a positive contribution to Antalya's destination image.
Bir destinasyon potansiyeline sahip bir turistik yerin geliştirilmesi ve mevcut tüketicileritarafından nasıl algılandığı büyük önem taşımaktadır. Turistik destinasyonlarındeğerlendirilmesinin ürünlerin, hizmetlerin ve deneyimin bir kombinasyonu olduğunu ve bufaktörlerin tüketici davranışını etkileyen hayati bir boyut olduğu ortaya koyulmuştur. EXPOetkinliklerinin destinasyonların imajına, kalitesine ve algısına katkı sağladığı görülmektedir. Busebeple EXPO Antalya 2016 buluşması da büyük önem taşımaktadır. Bu kapsamda araştırmanınamacı, A1 seviyesinde bir uluslararası fuar olan EXPO 2016 Antalya’nın yerli katılımcılaraçısından Antalya destinasyonunun imaj algılarını ölçmektir. Araştırmanın amacıdoğrultusunda Expo 2016 Antalya’yı ziyaret eden yerli ziyaretçilere anket uygulanmıştır.Uygulanan ankette kullanılan ölçekte Antalya’nın destinasyon imajı, Genel Altyapı, Çekicilikler,Aktiviteler, Kalite ve Misafirperverlik boyutlarıyla değerlendirilmiştir. Boyutların puan ortalamalarıdeğerlendirildiğinde Antalya’nın destinasyon imajının Kalite ve Misafirperverlik dışında iyininüzerinde olduğu görülmüştür. Expo 2016’nın Antalya’nın destinasyon imajına olumlu katkısıolduğu sonucuna ulaşılmıştır.