Özel gereksinimli çocukların sağlık kurul raporu (Çözger) alım sürecinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Üsküdar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ORHAN AYDIN

Danışman: Turgay Altunalan

Özet:

Bu çalışmanın amacı Serebral Palsi (SP), konuşma bozukluğu ve otizm tanılarına sahip çocukların tanı alma, ÇÖZGER edinme ve Özel Eğitim ve Rehabilitasyon (OER)'a başlama süreçlerinin karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya çocuklar için "Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik" sonrasında ilk defa sağlık kurulu raporu almak üzere başvuran 0-18 yaş aralığındaki çocuk, ergen bireyler ve aileleri dahil edildi. Çocuğun tanısına ait bilgiler hastane raporlarından, demografik bilgiler, tanı, ÇÖZGER ve ÖER süreçleri ebeveynlerin raporlarıyla kaydedildi. Gelişimsel problemlerin SP tanısında otizm ve konuşma bozukluğuna göre daha erken tespit edildiği bulundu. Çocukların gelişimsel izlemlerinin tanı grupları arasında farklılaşmadığı (p>0,0125) ancak boy ve kilo takibine göre düşük olduğu tespit edildi. Gelişimsel izlemler sırasında GİDR kullanım oranları %50-70 arasında değişmekteydi. Gelişimsel problemin fark edilmesi ile OER desteğine başlanması arasında geçen süre tanı gruplarında farklı değildir SP 11,11 ay, konuşma bozukluğu 10,65 ay, otizm 7,32 ay (p>0,0125). Farklı tanı gruplarının ilk tanı alma yaşı farklı olsa da gelişimsel problemlerin ilk tespiti ile desteğe başlanması arasında yaklaşık 12 ay geçmektedir. Yaşamın erken döneminde beyin gelişiminin ve beceri öğrenim kapasitesinin yüksek olması dikkate alındığında çocukların olabildiğince erken dönemde rehabilitasyona başlamaları önemlidir. Gelişimsel problemin ilk fark edilmesi ile gelişimsel desteğe başlama arasındaki süreyi kısaltmaya yönelik düzenlemeler önemlidir.