Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, --, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATMA ZİŞAN YOLCU
Danışman: Tülay Zorlu
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Eğitim yapılarında aydınlatma sistemlerinin bilinçli bir şekilde tasarlanması, hem görsel konfor koşullarının sağlanarak eğitimin verimli bir şekilde sürdürülmesine hem de önemli ölçüde enerji tasarrufu sağlanmasına katkı sunmaktadır. Doğru aydınlatma tasarımının yanı sıra dersliklerin renk ve doku gibi özellikleri de aydınlık düzeyi üzerinde etkilidir. Bu çalışmanın amacı; sürdürülebilirlik kavramı çerçevesinde eğitim yapıları dersliklerindeki aydınlatma tasarımında dersliklerde kullanılan malzemelerin renk ve doku özelliklerinin aydınlık düzeyi üzerindeki etkilerinin ortaya koyularak enerji tasarrufu ve görsel konfora olumlu katkı sağlayacak önerilerin sunulmasıdır. Çalışmanın ilk bölümünde; aydınlatma ve sürdürülebilirlik bağlamında eğitim yapıları aydınlatma tasarımına ilişkin kuramsal bilgiler verilmektedir. İkinci bölümde; çalışmada gerçekleştirilen yerinde tespit, aydınlık düzeyi ölçümleri ve Dialux.evo yazımıyla simülasyonlarına ilişkin bilgiler sunulmuştur. Üçüncü bölümde; yerinde tespit çalışmalarının bulguları ve dersliklerde yapılan aydınlık düzeyi ölçümlerinin TS-EN 12464-1 standardına uygunluğuna ilişkin değerlendirmeleri yapılmıştır. Ardından, farklı duvar yüzey rengi ve sıra malzemelerinin aydınlık düzeyine etkileri irdelenmiş ve potansiyel elektrik enerjisi tasarruf miktarı hesaplanmıştır. Günışığını az alan cephelerde duvar yüzey renklerinin sıcak-soğuk renk kullanımı ve sıra malzemelerinin açık renkli olması dersliklerde aydınlık düzeyini olumlu etkilemiştir. Dördüncü bölümde; çalışmanın sonuçları ortaya koyularak dersliklerde kullanılacak renk ve malzemelere ilişkin önerilere yer verilmiştir. Bu çalışma Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje numarası: FYL-2023-10831