Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELÇUK KAHVECİ
Danışman: Ersan Başar
Özet:
Denizyolu taşımacılığı taşıma modları arasında en ucuz taşıma modu olsa da gemilerin işletilmesi maliyetli bir yapıya sahiptir. Gemi işletmeciliği yapan firmalar filolarındaki gemileri etkin ve verimli kullanarak en az maliyet ve en çok kar oranı elde etmeye çalışmaktadırlar. Bunun için de filo planlamasını optimum düzeyde gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Bu tezde amaç Karadeniz Bölgesi'nde faaliyet gösteren bir gemi işletme firmasının Ro-Ro gemi filosuna ait 6 adet farklı boyut ve kapasitedeki geminin optimum filo planlamasını yapmaktır. Filosundaki gemileri etkin ve verimli işletme konusunda problem yaşayan firmadan alınan veriler doğrultusunda Matematik Programlama Dilinde (AMPL) bir model oluşturulmuş, GNU Doğrusal Programlama Kiti (GLPK) karma tam-sayılı program çözücüsü ile de oluşturulan bu model çözülmüştür. 6 adet gemi ve 1 yıllık planlama ufku çerçevesinde filo planlaması yapılmış ve kâr maksimizasyonu amaç fonksiyonu olarak belirlenmiştir. Modelleme sonrası elde edilen maksimum kâr oranı mevcut duruma göre %46 artış göstermiştir. Modelin 2018 yılı mevcut durumu çıktısıyla iyimser senaryo karşılaştırıldığında bu oran %78,27 artmış, kötümser senaryo ile karşılaştırıldığında ise bu oran %21,63 olarak artış göstermiştir. Çözülen senaryolar sonucunda modelin anlamlı olduğu sonucuna varılmıştır.