Mimarlıkta sayısal düşünmenin yaparak öğrenme odaklı geliştirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, mimarlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selin Oktan

Danışman: Serbülent Vural

Özet:

Mimarlıkta sayısal düşünme, bir tasarım probleminin sayısal ilişkileri ile açık bir şekilde ve adım adım ifade edilebilmesi anlamına gelmektedir. Çalışma, sayısal düşünmenin geliştirilmesine ilişkin çok yönlü bir bakış açısına sahiptir. Bu çok yönlü yaklaşım; tasarım sürecinin tarif edilmesi, sayısal ortamda modellenmesi, konvansiyonel üretim, konstrüktivist yaklaşımlar ve sayısal fabrikasyon süreçleri ile yaparak öğrenmenin bütünleştirilmesini içermektedir. Çalışmada kapsamında uygulanan ve sayısal düşünmenin geliştirilmesini hedefleyen egzersiz çalışmaları, dört adet seçmeli ders kapsamında, üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı yarıyıl mimarlık öğrencileri ile uygulanmıştır. Atölye çalışmaları sırasıyla, geometri, malzeme, sayısal üretim yöntemleri ve 1:1 ölçekli üretim başlıklarında kurgulanmıştır. Her egzersiz süreci yapma eylemi ile odaklı gerçekleştirilmiştir. Üçüncü ve dördüncü yarıyılda uygulanan egzersizler konvansiyonel yöntemler ile bütünleştirilmiştir. Böylelikle öğrencilerin aşina oldukları yöntemler kullanılarak sayısal düşünmeyi öğrenmeleri hedeflenmiştir. Beşinci ve altıncı yarıyıllarda ise sayısal tasarım ve üretim süreçlerine ağırlık verilmiştir. Çalışmanın bulguları; portfolyo yöntemi, öğrenci görüş ölçeği ve final çalışmalarına ilişkin sonuç ürünlere yönelik değerlendirmeler ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler egzersiz süreçlerinde yapılan gözlemler ile bütünleştirilerek aktarılmıştır. Çalışmanın sonucunda mimarlıkta sayısal düşünmenin yaparak öğrenme odaklı geliştirilmesine yönelik bir eğitim modeli ortaya konulmuştur. Bu model, bilişsel süreçlere ilişkin öğrenme durumları sınıflaması ile atölye süreçleri ilişkilendirilerek oluşturulmuştur. Egzersiz süreçlerinin güçlü ve zayıf yönleri tartışılmıştır.