Karadeniz Tipi Balıkçı Gemilerinin Bakım Onarım Operasyonlarında Risk Değerlendirmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Medeniyet Üniversitesi, --------------------------------, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail ERGUN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Emine Can

Eş Danışman: Hasan Ölmez

Özet:

Bulunduğu bölge göz önünde bulundurulduğunda balık avcılığında lider ülkelerden biri olan Türkiye’de balık avcılığı yapan gemi sayısı Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü 2019 yılı verilerine göre 18.055’tir. Balıkçı gemilerinin gün geçtikçe sayılarının artması ve belirli periyotlarla gerçekleştirilen sörveylerine ek olarak; modernizasyon ve dönüştürme, kaza sonrası bakım onarım ihtiyacı gibi nedenlerle gemi bakım onarım sektörü Pazar payı açısından gittikçe gelişen ve önem kazanan sektörlerden biri haline gelmiştir.

Sektördeki bu gelişmeler sonucunda, çalışan sayısı ve iş yükünün artmasıyla iş kazalarında ve meslek hastalıklarında artışlar yaşanmış, tehlike ve risklerin belirlenmesi amacıyla, aynı zamanda yasal bir zorunluluk olan risk değerlendirme çalışmalarının yapılması kaçınılmaz hale gelmiştir.

Özellikle balıkçı gemilerinin bakım onarımlarının yapıldığı tersaneler ve çekek yerleri incelendiğinde, bu gemilerin bakım onarım çalışmalarında ortaya çıkan tehlike ve riskler çalışanların sağlık ve güvenliğini büyük ölçüde etkilemektedir.

Bu çalışmada Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin bakım onarım operasyonlarında karşılaşılan tehlike ve riskler, Doğu Karadeniz Bölgesinde faaliyet gösteren dört adet tersane incelenerek belirlenmiştir. Gemilerde yapılan bakım onarım faaliyetleri ve çalışma alanları dikkate alınarak Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin bakım onarım operasyonlarında 391 farklı tehlike kaynağını 7 ana iş bölümünün altında yer alan 30 farklı iş faaliyetinin oluşturduğu sonucuna varılmıştır. Her bir tehlike ve risk Ön Tehlike Analizi, L Tipi Matris Analizi Metodu ve Tehlike Derecelendirme Numarası Sistemi yöntemleri ile karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda çözüm önerileri belirlenmiş ve balıkçı gemilerinin bakım onarım operasyonlarında yapılacak risk değerlendirmesi çalışmalarına katkı sağlanması amaçlanmıştır.