Investigating parental involvement strategies and roles used by Turkish parents to support learners' EFL distance learning process in terms of parents' economic, social, and cultural capitals: A mixed-methods study


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: İBRAHİM ŞAHİN

Danışman: Öznur Semiz

Özet:

Çocuğun yabancı dil olarak İngilizce öğrenim sürecinde aile katılımı konusu, hala eğitim dünyasının en güncel ilgi alanlarından birisidir. Konunun önemi; uzaktan eğitim sürecinde ebeveynler öğretmenlerin ve okul personelinin tek önemli ortağı oldukları için daha da artmıştır. Teorik olarak Vygotsky' nin sosyokültürel teorisine, kavramsal olarak da Bourdieu'nun kapital konsepti üzerine temellendirilen bu çalışma, ortaokul seviyesindeki İngilizce öğrenen çocukların uzaktan eğitim İngilizce öğrenme süreçlerinde aile katılımının doğasını ve kapsamını üç temel açıdan incelemeyi hedeflemiştir. İlk olarak çalışma, aile katılım strateji ve rollerini ebeveynlerin kapitalleri (ekonomik, sosyal ve kültürel kapital) ile ilişkilendirmiş ve incelemiştir. İkinci olarak ebeveynlerin aile katılımına, İngilizce öğrenimine ve uzaktan eğitime karşı tutum ve inançları araştırılmak istenmiştir. Son fakat diğerleri kadar önemli olarak çalışma, çocukların İngilizce öğrenme sürecinde ebeveynlerin katılımını etkileyen muhtemel engelleri araştırmayı amaçlamıştır. Bu üç hedefi gerçekleştirmek için çalışma; içerisinde çevrimiçi aile katılım anketiyle elde edilen nicel veriyi ve aile katılım sürecinin doğası ve kapsamı hakkında daha detaylı bilgi edinmek için yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen nitel veriyi bir arada bulunduran karma metod araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel veri 8 Türk ebeveynden elde edilirken, çalışmanın nicel bölümü 375 Türk ebeveynin oluşturduğu bir örneklem içermiştir. Bu noktada nicel veri SPSS v.16 programı ile nitel veri ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma Erzurum ilindeki dört devlet ortaokulunu kapsamaktadır. Çalışmanın sonuçları, ebeveynlerin ekonomik, sosyal ve kültürel kapitalleri sergiledikleri aile katılım rol ve stratejilerini etkilediğini göstermektedir. Buna ek olarak, katılımcıların çoğu aile katılımına ve çocuklarının İngilizce öğrenimine karşı olumlu tutum ve inanışlara sahipken uzaktan eğitim sürecine karşı tutum ve tavırlarının çoğunlukla olumsuz olduğu gözükmektedir. Üstelik ebeveynlerin İngilizce dil yetersizlikleri, katılım süreçlerini engelleyen en büyük engel olarak durmaktadır. Çalışma; aile katılım sürecinin çok boyutlu yapısının sonraki çalışmalar için ilgi çekici olduğunu önermektedir. Aynı zamanda çalışma, daha verimli bir aile katılım sürecine götürecek bir aile-öğretmen-okul işbirliğini önermektedir. Ailelerden diğer paydaşlara öneriler de çalışmada sunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Aile katılımı, İngilizce Öğrenimi, Kapitaller, Uzaktan Eğitim