Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUNUS EMRE NAZLIGÜL
Danışman: Devran Yazır
Özet:
Denizcilikte çok sayıda yanaşma sistemi olmasına rağmen günümüzde en yaygın olarak kullanılan yanaşma sistemi konvansiyonel yanaşma sistemleridir. Günümüz dünyasında konvansiyonel yanaşma sistemleri bazı konularda yetersiz kalabilmekte ve çağımızın yanaşma ihtiyaçlarını tam olarak karşılayamamaktadır. Bu tez, yanaşma teknolojisindeki en son gelişmeleri açıklamakta ve yeni olarak piyasaya sürülen otomatik yanaşma sistemlerini sınırlamaları, maliyetleri, etkinlikleri ve emniyet yönleri açısından ikili olarak karşılaştırmaktadır. Ayrıca bu çalışma, yeni otomatik yanaşma sisteminin yüksek trim koşulları, dökme yüklerin yüklenmesi ve tahliyesi, alçak güverteler ve yüksek rıhtım, başa veya kıça ivmeli gemilerde veya dönüş hızı olan gemilerde ve diğer bazı koşullarda nasıl başarısız olabileceğini, manevra esnasında, şifting veya warping sırasında ana makineyi çalıştırma ihtiyacını, gemi otomatik yanaşma sistemi ile rıhtıma yanaşmış iken draft sörveyi sırasında yanlış okuma durumlarını sorgulamıştır. Bu sistemlerin karşılaştırılması anketler vasıtasıyla uzmanlara sorularak yapılmış ve her uzmanın tecrübesine göre sezgisel bir önem değeri verilerek tek bir cevapta birleştirilmesi sağlanmıştır. Daha sonra sezgisel bulanık karar matrisi oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre en uygun yanaşma sistemi sıralaması otomatik vakumlu yanaşma (%24)> rıhtım kilitleme sistemi (%20)> dinamik yanaşma sistemi (%17)> hızlı serbest bırakma kancası (%14)> konvansiyonel yanaşma sistemi (%12)> otomatik gemi/rıhtım yanaşma Sistemi (%8)> kavrama tabanlı otomatik yanaşma (%5) şeklinde elde edilmiştir.