Türkiye'de liman özelleştirme: Samsun Limanı uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, deniz ulaştırma işletme mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selçuk Kahveci

Danışman: Ersan Başar

Özet:

Limanlar deniz taşımacılığının en önemli kilit noktalarıdır. Limanların verimli, etkin ve emniyetli çalışması, liman kullanıcılarının limanı seçme kriterlerinin başında gelir. Bu kriterleri yerine getirmek için gelişen ve değişen teknolojiye uyum sağlamak gerekmektedir. Bu değişimi ve gelişimi yakalayamayan limanlar rekabet avantajlarını kaybeder. Özellikle devlet limanları mevcut yapıları ve bürokratik süreçlerden dolayı değişen ve gelişen bu teknolojiye uyum sağlamakta geç kalmaktadırlar. Limanlar güncel değişikliklere hızlı ayak uydurmak durumundadır. Gelişmeler hızla uygulamaya geçirilerek limanların etkinliğinin arttırılması gerekmektedir. Türkiye de mevcut limanlarını 1997 yılından itibaren işletme hakkı devri ile özel sektörün kullanımına açmıştır. Türkiye Denizcilik İşletmeleri'ne ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'na birçok liman Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından işleme hakkı devri yöntemi ile özelleştirilmiştir. TCDD Samsun Limanı da bu limanlardan biridir. Yapılan bu çalışmada TCDD Samsun Limanı'nın özelleştirme öncesi ve sonrası yük hacmi ve yük çeşitliliği incelenmiştir. Özelleştirme sonrasında yapılan yatırımlar incelenmiş bu yatırımların limana geri dönüşünün nasıl olduğu araştırılmıştır. Ayrıca özelleştirmenin limanın hinterlandına ve farklı taşıma modlarına olan etkisi de incelenmiştir. Özelleştirme sonrasında demiryolu kullanımında artış olduğu bunun yanı sıra yüklerin çeşitlendirildiği anlaşılmıştır. Ayrıca yeni taşıma modları ve hatlar açıldığı anlaşılmaktadır.