Sanal gerçeklik tabanlı ciddi oyun kullanımının inşaat mühendisliği öğrencilerinin uygulama öğrenimi becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EDİZ BOZ

Danışman: Vedat Toğan

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

İnşaat mühendisliği öğrencilerine verilen uygulamalı eğitimin yetersizliği, mezunların sektöre gerekli pratik becerilerden yoksun başlamasına yol açmaktadır. Geleneksel yöntemlerin sınırlılıkları ve uygulama temelli araçların zorlukları, eğitimde VR gibi yenilikçi çözümlere duyulan ihtiyacı artırmıştır. Bu çalışmada, ciddi oyun tabanlı VR uygulamasıyla öğrencilere proje okuma becerisi ve konut tipi yapıların kaba inşaat süreçlerine dair bilgi kazandırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 316 katılımcıdan (öğretim elemanı, sektör çalışanı, öğrenci) anket verileri toplanmış ve analiz sonuçları, öğrencilerin statik proje okuma ve inşaat yapım aşamalarında daha fazla bilgi ve beceriye ihtiyaç duyduğunu göstermiştir. Seçilen proje SketchUp'ta 3B modellenmiş, Blender ile optimize edilmiş ve Unreal Engine'da sanal şantiye ortamı oluşturularak senaryoya uygun etkileşimli bir VR oyunu geliştirilmiştir. Oyun 51 öğrenci ve 11 öğretim üyesiyle test edilmiştir. Sonuçlar bu tez çalışmasında geliştirilen VR tabanlı ciddi oyunun öğrencilerin statik proje okuma ve yapım aşamalarını öğrenmede etkili bir araç olarak kullanılabilir olduğunu göstermiştir.