Çocuklarda ekran kullanım süresinin vücut postürü ve hareket becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Üsküdar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi ve Rehabilitaston, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİHAL PEKPAK

Danışman: Turgay Altunalan

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı 6-14 yaş arası çocuklarda ekran kullanım süresi ile vücut postürü ve hareket becerilerinin incelenmesidir. Değerlendirme araçları olarak sosyo-demografik form, Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu Anketi, New York Postür ölçekleri Ocak 2022- Nisan 2022 tarihleri arasında kullanılmıştır. Çalışmaya 111 gönüllü ebeveyn çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri bilgisayar ortamında SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde t testinden yararlanılmıştır. Hareket becerileri, vücut postürü ve ekran kullanım süresi arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmamız da çocukların %19,86'sında Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu (GKB) belirtilerinin olduğu görülmüştür. Çocukların toplam ekran süreleri ile hareket sırası kontrol becerileri arasında negatif yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada GKB olmayan çocukların hareket sırası kontrolü ince motor, genel koordinasyon ve New York Skalası ortalamaları GKB belirtisi gösteren çocuklardan yüksek düzeyde olduğu, belirlenmiştir. GKB belirtisi gösteren çocukların toplam ekran sürelerinin, GKB belirtisi göstermeyen çocuklardan daha yüksek olduğu saptandı. Hareket problemi olan çocuklar daha uzun süre ekrana başında vakit geçirmekte ve bu çocuklarda postür ve hareket sırasında kontrol problemi daha fazla görülmektedir. Çocukların ekran kullanım süreleri arttıkça vücut postürlerinin bozulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların doğru ekran kullanımlarıyla ilgili ebeveynlerin bilinçli davranarak, çocuklarını ekran kullanımı konusunda doğru yönlendirmeleri önerilmiştir.