English language instructors' attitudes towards professional development and their engagement in self-initiated professional development


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: PINAR YAŞAR

Danışman: Öznur Semiz

Özet:

Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili öğretim görevlilerinin kendi başlattıkları ve yürüttükleri mesleki gelişim faaliyetlerine olan tutumlarını ve bu tutumları belirleyen etmenleri incelemektir. Ayrıca öğretim görevlerinin mesleki gelişim aktivitelerine verdikleri önem ve bu aktivitelere katılım seviyeleri ve katılımlarını engelleyen faktörler de araştırılmıştır. Bu çalışmada karma araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü için beş bölümden oluşan bir anket kullanılmış, nitel veri ise 7 kişi ile yapılan yarı-yapılandırılmış mülakat yoluyla toplanmıştır. Nicel veriyi analiz etmek için tanımlayıcı istatistik, Mann Whitney U, paired sample t test testleri ve Regresyon analizi, nitel veri analizi için de içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların kendi kişisel gelişimlerine olumlu tutumlar geliştirdikleri bulunmuş, kişisel gelişimden zevk alış alt ölçeğinde de kadın ve erkek öğretim görevlileri arasında anlamlı istatistiksel farklar bulunmuştur. Ayrıca mesleki gelişime olumlu tutumların oluşmasında aktivitelere katılım sıklığı ve verdikleri önem en belirleyici faktörler olarak ortaya çıkmıştır. Kişisel gelişime direncin en önemli belirleyicisi olarak da mesleki gelişime verilen önem ve kendini mesleki anlamda yeterli hissetme bulunmuştur. En sık yürütülen aktiviteler meslektaşlarla fikir alışverişinde bulunma ve işbirliği içinde çalışma olmuştur. Mesleki gelişim aktivitelerine katılım konusunda da maliyet ve zaman yetersizliği engelleyici faktörler olarak ortaya çıkmıştır. Nitel verinin bu sonuçları desteklediği görülmüştür.