Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, İnşaat Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sepehr Saedi
Danışman: Şeref Oruç
Özet:
Bu çalışmada FRP katkı maddesinin SBS ve Viatop Premium
katkı maddeleriyle birlikte Taş Mastik Asfalt (TMA) karışımların performansı üzerindeki
etkileri araştırılmıştır. Çalışmada kullanılan asfalt bağlayıcı, %5 SBS (Stiren-Butadien-Stiren)
katkı oranında modifiye edilmiş, gerekli
ön çalışmaların ardından %0,3 oranında Viatop Premium katılan TMA karışım, 5
cm’lik boyutlarda hazırlanan FRP (Fiber Reinforced Polymers) katkı maddesinin değişik
oranlarda (%0,3, %0,5, %0,7 ve %0,9) katılmasıyla modifiye edilmiştir. SBS
katkı maddesi ile modifiye edilen asfalt bağlayıcının fiziksel ve reolojik
özellikleri, Geleneksel Bağlayıcı Deneyleri ve Süperpave kapsamındaki deneylerle
belirlenmiştir. Modifiye bitümle Marshall Dizaynına göre hazırlanan karışımlara
%0,3 oranında Viatop Premium ve değişik oranlarda FRP katkı maddesi ilave
edilerek elde edilen karışımların mekanik özellikleri, Marshall Stabilite ve
Akma, Dolaylı Çekme Mukavemeti, Dolaylı Çekme, Bitüm Süzülme, Su Hasarı, Soyulma,
Statik Sünme, Tekrarlı Sünme, ve Yorulma deneyleriyle belirlenmiştir.
Deney sonuçlarından, çalışma amacına uygun bulgulara
ulaşıldığı; FRP katkı maddesinin, SBS modifiyeli bitüm ve Viatop Premium
katkısıyla hazırlanmış TMA karışımın,
tekerlek izi ve yaşlanma direncini, esneklik ve adezyon özelliğini, yük yayma
kabiliyetini ve yorulma ömrünü artırdığı, yüksek sıcaklık hassasiyetini
düşürdüğü ve düşük sıcaklıklardaki çatlama eğilimini azalttığı gözlenmiştir.
TMA karışımın performans özelliklerini en yüksek düzeyde iyileştiren FRP katkı
oranının ise %0,7 olduğu tespit edilmiştir.
TMA ve Normal Sıcak karışımların km başına yıllık maliyet analizi
sonuçlarına göre katkılı TMA karışımların, ilk yapım maliyetlerinin Normal
Sıcak Karışımlara kıyasla daha yüksek olduğu, ancak analiz zamanı sonunda daha
ekonomik oldukları tespit edilmiştir.