Fırçasız doğru akım motorlarında komütasyon moment dalgalanmalarının azaltılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammed Reşit Çorapsız

Danışman: HAKAN KAHVECİ

Özet:

Bu tez çalışmasında, hem düşük hem de yüksek hızlarda çalışan fırçasız doğru akım motorlarının (FDAM) faz akımlarının komütasyonu sırasında meydana gelen moment dalgalanmalarının doğru akım (DA) hat gerilim kontrol tekniği kullanılarak azaltılması amaçlanmıştır. Bu teknik, evirici girişine bir DA-DA dönüştürücü yerleştirilerek komütasyon anlarında gelen ve çıkan faz akımlarının eğimlerinin maksimum seviyede eşitlenmesi için gerekli olan gerilim seviyesinin elde edilmesi ile sağlanmıştır. Bu işlemin gerçekleştirilmesi için bir bölge seçici devre tasarlanmıştır. Komütasyon bölgesinde tasarımı yapılan bölge seçici devre, iletim bölgesinde ise FDAM'nin normal kaynak gerilimi kullanılmıştır. Sunulan benzetim çalışması farklı yük ve farklı hız koşulları altında denetlenmiştir. Elde edilen sonuçlar klasik FDAM'nin çalışma sonuçları ile karşılaştırıldığında sunulan çalışmada komütasyon anlarında meydana gelen moment dalgalanmalarının önemli ölçüde azaldığı gözlenmiştir. In this thesis, it is aimed to reduce the torque ripples occurring during commutation of phase currents of brushless direct current motors (BLDCM) operating at both low and high speeds by using direct current (DC) link voltage control technique. This technique is achieved by placing a DC-DC converter in front of the inverter to obtain the voltage level required to equalize the slopes of the incoming and outgoing phase currents during commutation at the maximum level. A mode selector circuit is designed for this operation. The mode selective circuit was used in the commutation times. Except for commutation time was used the normal source voltage of the BLDCM. The simulation studies carried out under different load and different speed conditions. When the simulation results are compared with those of the traditional BLDCM, it was observed that the torque ripples occurring in commutation decreased considerably.