Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zeynep Nilsun KONAKOĞLU
Danışman: Funda Kurak Açıcı
Özet:
Eğitim;
bireyin yaşantısı için gerekli olan bilgi, beceri ve davranış temellerinin
atılmasına yardımcı olan, insanların meydana getirdiği toplumun geleceğini
zenginleştirip şekillendiren süreçtir. Toplumdaki her birey gibi özel
ihtiyaçları olan bireylerinde eğitim hakkı bulunmaktadır. Özel eğitime
gereksinimi olan bireyler ayrı okullarda eğitim görebilecekleri gibi birlikte
eğitim olanaklarından da yararlanabilmektedirler. Birlikte eğitim
görebilecekleri özel eğitim uygulamalarından biri de okul bünyesinde onlar için
mevcut olan özel eğitim sınıflarıdır. Bu sınıflarda özel eğitime ihtiyacı olan
bireylerin problemlerini doğru bir şekilde tespit ederek bu problemlerin
doğurduğu ihtiyaçlar doğrultusunda düzenlemeler yapılması önemlidir.
Bu çalışma özel eğitim sınıflarının iç mekân
yeterliliğini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Öncelikle özel eğitim
kavramının, özel eğitim sınıflarının tanımlaması ve özel eğitim sınıflarının
sahip olması gereken temel gereksinimleri tespit etmek için literatür taraması
yapılmıştır. Çalışmanın devamında uygulamalı sonuçlara ulaşabilmek ve gerekli
bilgileri edinebilmek adına Trabzon Ortahisar’da yer alan genel eğitim ilkokullarının
özel eğitim sınıflarında yerinde inceleme ve gözlem yapılarak bu
gereksinimlerin yeterliliği tespit edilmiştir. Belirlenen ilkokullarda yer alan
özel eğitim sınıflarında eğitim görmekte olan öğrencilerin kendi istek ve
beklentilerini ifade edemeyecekleri öngörüldüğünden öğretmenlere anket
uygulanmıştır.
Elde
edilen veriler incelendiğinde; özel eğitim alan öğrencilerin ihtiyaçlarını
karşılayacak, aktivitelerini gerçekleştirecek sınıf düzenlerinin ve alanlarının
mevcut olmadığı, öğrencilerin eğitim mekânlarında ihtiyaç duyduğu fiziksel
gereksinimlerinin yeterli düzeyle sağlanmadığı tespit edilmiştir.