GEMİ ROTASINA BAĞLI OLARAK GEMİDEKİ SOĞUTMA SİSTEMİNİN PERFORMANSININ ENERJİ, EKSERJİ, İLERİ EKSERJİ VE EKSERGOEKONOMİ YÖNTEMLERİ KULLANILARAK BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi, Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cihan Nacak

Danışman: Betül Saraç

Özet:

Bu çalışmada, deniz suyu giriş sıcaklığının yük gemisinde bulunan soğutma sisteminin

performansı üzerindeki etkileri ortaya konulmuştur. İlk olarak, soğutma sistemine

konvansiyonel ekserji ve eksergoekonomik analizler uygulanarak farklı deniz suyu giriş

sıcaklıkları ile parametrik bir çalışma yapılmıştır. Daha sonra teknolojik, fiziksel ve

ekonomik kısıtlamaların üstesinden gelmek ve soğutma sistemi hakkındaki bilgileri

arttırmak için ileri ekserji analizleri uygulanmıştır. Soğutma sistemi bir kompresör, bir

kondansatör, farklı buharlaşma sıcaklıklarına sahip iki evaporatör ve iki genleşme valfinden

oluşur. Soğutma sisteminin ekserjetik verimliliği, diğer işletim parametreleri sabit

tutulurken, kondensere giren değişken deniz suyu giriş sıcaklığına göre hesaplanmıştır.

Deniz suyu giriş sıcaklıkları, gemi güzergahında olduğu varsayılan bölgesel deniz suyu

sıcaklık değerleri olarak seçilmiştir. Çalışma sonucunda deniz suyunun kondensere sıcak

girişinin soğutma sisteminin ekserjetik verimliliğinde bir azalmaya neden olduğu

belirlenmiştir. Soğutma sistemi bileşenlerindeki ekserji tahribatının bir kısmı kaçınılmazdır

ve teknolojik, fiziksel ve ekonomik sınırlamalarla kısıtlanmıştır. Kapsamlı analizlere

dayanarak, kondenser ve kompresör iyileştirilerek soğutma sisteminin ekserjetik

verimliliğinde en büyük gelişme sağlanabilir.