Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Üsküdar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURAK ŞEVKET VURAN
Danışman: Turgay Altunalan
Özet:
Amaç: Ekran süresi, genel sağlığı etkileyen çağımızın önemli bir konusudur. Bu çalışma uzaktan eğitimde teorik, blok ve teorik molalı dersin öğrencilerde kas iskelet sistemi ağrısı ve yorgunluk düzeyi üzerine etkisini incelemek ve öğrencilerin tutumlarını araştırmak amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Çalışmamız hem bir blok hem de bir geleneksel (molalı) derse katılım sağlayan bağımlı örneklemde yapılmıştır. Örneklem, Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Bölümü öğrencilerinin dâhil edildiği 177 kişiden oluşmaktadır. Katılımcıların, ekran süresi, ders dinleme ortamı ve demografik özellikleri kaydedildi. Bir teorik blok ve bir teorik geleneksel ders sonrası kas iskelet sistemi ağrısını değerlendirmek için numerik derecelendirme skalası (NRS-11) kullanıldı, yorgunluğu değerlendirmek için Türkçe Checklist Indivual Strength Anketi (CIS-T) kullanıldı. Öğrencilerin ders işlenişleri hakkındaki görüşlerini almak için açık uçlu ve çoktan seçmeli sorular kullanıldı. Sonuç: Çalışma sonucunda, blok ders grubunda geleneksel ders grubuna göre subjektif yorgunluk (yorgunluk şiddeti) anlamlı olarak daha yüksek bulundu. Fiziksel aktivitede, motivasyonda ve konsantrasyonda azalma blok ders grubunda geleneksel ders grubuna göre anlamlı olarak daha fazla bulundu. Blok ders grubunda boyun, omuz, sırt, dirsek, el-el bileği ve bel ağrısı geleneksel ders gruba göre yüksek bulundu. Tartışma: Çalışmamız blok ders ve geleneksel ders sonrası öğrencilerin yorgunluk ve ağrı düzeyini araştıran özgün bir çalışmadır. Blok ders sonrası öğrencilerde yorgunluğun ve ağrının daha daha fazla görülmesi eğitimcilere ve akademisyenlere ders saatlerin planlanmasında yardımcı olabilir. Sonraki çalışmalarda yorgunluğun diğer parametrelerini ve farklı ters tiplerini içeren çalışmaların yapılması önerilmektedir. | |||