Hakkımızda

Metrikler

Yayın

50

Atıf (WoS)

190

Atıf (Scopus)

251

Proje

12

Fikri Mülkiyet

2

Tez

6

Tez Danışmanlığı

15
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Yapay Zeka ve Öğrenme Sistemleri Araştırma Grubu (YAZÖĞREN)

Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Bölümü

Hakkımızda

YAZÖĞREN (Yapay Zeka ve Öğrenme Sistemleri Araştırma Grubu), Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Bölümü bünyesinde, yapay zeka ve makine öğrenmesinin çeşitli alt alanlarında öncü araştırmalar yapmak ve yenilikçi çözümler geliştirmek amacıyla kurulmuş dinamik bir araştırma grubudur. Akademisyenler, lisansüstü ve lisans öğrencilerinden oluşan ekibimiz, teorik bilgiyi pratik uygulamalarla birleştirerek hem bilimsel literatüre katkıda bulunmayı hem de toplumsal ve endüstriyel problemlere çözümler sunmayı hedeflemektedir.

Vizyonumuz

Yapay zeka ve öğrenme sistemleri alanında ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan, ürettiği bilgi ve teknolojilerle fark yaratan, disiplinlerarası işbirliklerine açık, lider bir araştırma merkezi olmaktır.

Misyonumuz

Yapay zeka ve makine öğrenmesi alanlarında temel ve uygulamalı araştırmalar yürütmek.

Görüntü işleme, doğal dil işleme, optimizasyon, karar destek sistemleri ve zaman serileri analizi gibi spesifik konularda derinlemesine çalışmalar yapmak ve yenilikçi algoritmalar geliştirmek.

Özellikle CNN, YOLO, Büyük Dil Modelleri (LLM), Küçük Dil Modelleri (SLM) ve çevrimiçi öğrenme gibi güncel teknolojiler üzerine projeler geliştirmek.

Elde edilen araştırma sonuçlarını saygın bilimsel platformlarda yayınlamak ve uluslararası konferanslarda sunmak.

Kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla işbirliği yaparak, geliştirilen teknolojilerin gerçek dünya problemlerine uygulanmasını sağlamak.

Öğrencilere ve genç araştırmacılara ilham veren, yaratıcılıklarını ve eleştirel düşünme becerilerini geliştiren bir araştırma ortamı sunmak.

Etik değerlere bağlı kalarak, yapay zekanın sorumlu ve faydalı bir şekilde gelişimine katkıda bulunmak.

Temel Araştırma Alanlarımız

Grubumuzun temel araştırma ilgi alanları şunlardır:

  • Görüntü İşleme ve Bilgisayarlı Görü: Nesne tespiti ve takibi (CNN, YOLO), görüntü sınıflandırma, segmentasyon, tıbbi görüntü analizi, artırılmış gerçeklik uygulamaları için temel algoritmalar.
  • Doğal Dil İşleme (DDİ): Metin madenciliği, konu analizi (Topic Analysis), duygu analizi, makine çevirisi, soru-cevap sistemleri, Büyük Dil Modelleri (LLM) ve Küçük Dil Modelleri (SLM) üzerine uygulamalar ve araştırmalar.
  • Yapay Zeka (YZ): Bilgi temsili, mantıksal çıkarım, uzman sistemler, arama algoritmaları ve yapay zekanın felsefi ve etik yönleri.
  • Makine Öğrenmesi (MÖ): Derin öğrenme, denetimli ve denetimsiz öğrenme, pekiştirmeli öğrenme, model seçimi ve değerlendirme, büyük veri analitiği için öğrenme teknikleri.
  • Optimizasyon: Sürekli ve ayrık optimizasyon problemleri için meta-sezgisel algoritmalar, evrimsel hesaplama, yapay zeka tabanlı optimizasyon stratejileri.
  • Karar Destek Sistemleri (KDS): Veriye dayalı karar verme süreçlerini iyileştiren akıllı sistemler, öneri sistemleri, risk analizi ve tahmin modelleri.
  • Zaman Serileri Analizi: Finansal veriler, sensör verileri, sağlık kayıtları gibi zaman bağımlı verilerin modellenmesi, geleceğe yönelik tahminler ve anomali tespiti.
  • Çevrimiçi Öğrenme (Online Learning): Veri akışlarından sürekli öğrenen ve adapte olabilen algoritmalar, gerçek zamanlı uygulamalar için öğrenme sistemleri.

Ekibimiz ve İşbirlikleri

YAZÖĞREN, alanında uzman akademisyenlerin danışmanlığında, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin yanı sıra, araştırma projelerine ilgi duyan başarılı lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Disiplinlerarası çalışmanın önemine inanıyor, üniversitemizin diğer bölümleriyle, ulusal ve uluslararası araştırma kurumlarıyla ve endüstri ortaklarıyla aktif işbirlikleri geliştirmeyi hedefliyoruz. Hali hazırda proje ekibi aşağıdaki firmalar ile TÜBİTAK destekli projeler yürütmüş/yürütmektedir.

  • TURKCELL Teknoloji A.Ş.
  • THY Teknoloji A.Ş.
  • MEKAP A.Ş.
  • Sigortam.net
  • HangiKredi
  • FKK A.Ş.
  • İnnovas Ltd. Şti.