THE EVALUATION OF COURSES OPENED WITHIN TRABZON PUBLIC EDUCATION CENTRE BY TRAINEES AND COURSE TEACHERS


TAMER M. G.

Karen- Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol.9, no.20, pp.523-555, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study aims to evaluate the courses opened within the Public Education Center in Ortahisar district of Trabzon province by the trainees and course teachers (master instructors). For this pur- pose, it was aimed to determine the general outlook of the trainees participating in courses for adults (art and design, handicrafts, etc.), to reveal their course experiences (general information about the course, reasons for attending the course, the contribution of partici-pation to their individual / daily and social lives, suggestions or recommendations to those con- cerned, etc.) and to evaluate the courses based on the experiences of master instructors. In or- der to provide a basis for understanding the study and to eliminate the complexity of mean- ing, frequently used concepts - non-formal edu- cation, public education, adult education, etc. - are included in the study. Since the trainees par- ticipating in the courses opened within the HEM are generally included in the ‘adult’ group, the course processes were tried to be understood through approaches that deal with adult educa- tion and learning. In this context, firstly, the studies on adult education in the historical pro- cess were briefly mentioned, and then Malcolm S. Knowles’ "Andragogy Theory" was included and a road map was presented for the theoreti- cal processing of the subject. In order to realize the field dimension of the research, phenomeno- logical design was used by adhering to the qual- itative research method. The study group of the research participated in various courses (art and design, handicrafts, etc.) of the Public Education Center of Ortahisar District of Trabzon Province and six master trainers. The data obtained from the research were collected by in-depth inter- view technique and analyzed by descriptive analysis technique. Research results were shared and recommendations were presented.
Bu araştırma ile Trabzon ili Ortahisar ilçesinde Halk Eğitim Merkezi bünyesinde açılan kursların, kursiyerler ile kurs öğretmenleri (usta öğreticiler) tarafından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, yetişkinlere yönelik kurslara (sanat ve tasarım, el sanatları vb.) katılan kursiyerlerin genel görünümlerinin belirlenmesi, kurs deneyimlerinin (kurs hakkında genel bilgi, kursa katılma nedenleri, kurslara katılımın bireysel/gündelik ve sosyal yaşamlarına katkısı, ilgililere öneri ya da tavsiyeler vb.) ortaya konması ile usta öğreticilerin deneyimlerinden hareketle kursların değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın anlaşılmasına temel oluşturmak ve anlam karmaşıklığını gidermek amacıyla çalışmada sıkça kullanılan kavramlara- yaygın eğitim, halk eğitimi, yetişkin eğitimi vb.- yer verilmiştir. HEM bünyesinde açılan kurslara katılan kursiyerler genelde ‘yetişkin’ grubuna girdiğinden kurs süreçleri yetişkin eğitimi ve öğrenimiyle ilgilenen yaklaşımlar üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, öncelikle tarihsel süreçte yetişkin eğitimi konusunda yapılan çalışmalara kısaca değinilmiş ardından Malcolm S. Knowles’ın “Andragoji Teorisi”ne yer verilerek konunun kuramsal zeminde işlenmesine yönelik bir yol haritası sunulmuştur. Araştırmanın saha boyutunun gerçekleştirilmesini teminen nitel araştırma yöntemine bağlı kalınarak fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Trabzon İli Ortahisar İlçesi Halk Eğitim Merkezi’nin çeşitli kurslarına (sanat ve tasarım, el sanatları vb.) devam eden 24 gönüllü kursiyerden ve altı usta öğreticiden oluşmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler, derinlemesine görüşme tekniğiyle toplanmış ve betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları paylaşılmış ve öneriler sunulmuştur.