Dr.Öğr.Üyesi

ALİ ŞÜKRÜ ÖZBAY


Edebiyat Fakültesi

Batı Dilleri ve Edebiyatı

İngiliz Dili ve Edebiyatı

Eğitim Bilgileri

2009 - 2015

2009 - 2015

Doktora

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Edebiyat Fak., Batı Dilleri Ve Edebiyatı* İngiliz Dili Ve Edebiyatı, Türkiye

2001 - 2004

2001 - 2004

Yüksek Lisans

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen*Edebiyat Fak., Batı Dilleri Ve Edebiyatı* İngiliz Dili Ve Edebiyatı, Türkiye

1991 - 1996

1991 - 1996

Lisans

Ankara Üniversitesi, Dtcf, İngiliz Dili Ve Edebiyatı, Türkiye

Yaptığı Tezler

2015

2015

Doktora

Corpus Analysis of the Support Verb Construction Development and Use by EFL Learners

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Edebiyat Fak., Batı Dilleri Ve Edebiyatı* İngiliz Dili Ve Edebiyatı

2004

2004

Yüksek Lisans

Tertiary Level EFL Teachers’ Perceptions of the Role and Importance of Writing Skill in English Language Teaching (ELT).

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen*Edebiyat Fak. , Batı Dilleri Ve Edebiyatı* İngiliz Dili Ve Edebiyatı

Yabancı Diller

B1 Orta

B1 Orta

Fransızca

C1 İleri

C1 İleri

İngilizce

Sertifika, Kurs ve Eğitimler

2019

2019

KTU INTERNATIONAL STAFF WEEK

Eğitim Yönetimi ve Planlama

KTU DIŞ İLİŞKİLER OFİSİ

2014

2014

TUBITAK Proje Yazma Eğitimi Toplantisi

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Karadeniz Teknik Universitesi

2013

2013

Oxford Teachers` Academy

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Oxford University Publishing

2012

2012

Erasmus Staff Exchange. 2012

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Technische Universitat Chemnitz

2011

2011

Aston University Corpus Summer School Institute-Birmingham

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Aston University, England

2004

2004

Academic Writing Summer Institute

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Bogazici Universitesi

2003

2003

Content Based Instruction

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Uludag University and US.Department of State

1999

1999

"You got the stuff?"

Eğitim Yönetimi ve Planlama

Oxford University Press

1997

1997

ELT Methodology Course

Eğitim Yönetimi ve Planlama

British Council

Araştırma Alanları

Sosyal ve Beşeri Bilimler, Eğitim, Yabancı Diller Eğitimi, İngilizce Eğitimi, Dil ve Edebiyat, Batı Dilleri ve Edebiyatları, İngiliz Dilbilimi, Dilbilim

Akademik Unvanlar / Görevler

2018 - Devam Ediyor

2018 - Devam Ediyor

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Batı Dilleri Vedebiyatı Bolümü

2015 - 2018

2015 - 2018

Yrd.Doç.Dr.

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Batı Dilleri Vedebiyatı Bolümü

2005 - 2015

2005 - 2015

Öğretim Görevlisi Dr.

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ydyo, Mütercim Tercümanlık Böl.

2003 - 2005

2003 - 2005

Öğretim Görevlisi

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakultesi, Batı Dilleri Ve Edebiyatı

1998 - 2003

1998 - 2003

Okutman

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ydyo, Temel İngilizce Bolümü

Yönetimsel Görevler

2019 - Devam Ediyor

2019 - Devam Ediyor

Bölüm Başkan Yardımcısı

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Edebiyat Fak, Batı Dilleri Ve Edebiyatı

2017 - Devam Ediyor

2017 - Devam Ediyor

Koordinatör Yardımcısı

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ktü Dış İlişkiler , Erasmus+ Ofisi

2012 - 2013

2012 - 2013

Yüksekokul Müdür Yardımcısı

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ydyo, Ydyo

2004 - 2012

2004 - 2012

Bölüm Başkanı

Karadeniz Teknik Üniversitesi, Ktu Ydyo, Temel Ingılızce Bolumu

Verdiği Dersler

Yüksek Lisans

Yüksek Lisans

English Phraseology: Theory and Application for Language Learners

Lisans

Lisans

AKADEMIK YAZMAYA GİRİŞ

Lisans

Lisans

KONUSMA

Lisans

Lisans

ILERI CEVIRI

Diğer Dergilerde Yayınlanan Makaleler

2017

2017

Tertiary Level EFL Learners’ Use of Complex Prepositions in KTUCLE, TICLE versus LOCNESS

ÖZBAY A. Ş. , Bozkurt S.

The International Journal of Educational Researchers, cilt.8, ss.32-41, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) Creative Commons License

2017

2017

Effects of Data-Driven Learning on Collocational Competence of EFL Learners in a Turkish Context

ÖZBAY A. Ş. , Özer M.

The International Journal of Research in Teacher Education, cilt.8, ss.27-39, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) Creative Commons License

2017

2017

The Application of DDL for Teaching Preposition Collocations to Turkish EFL Learners

ÖZBAY A. Ş. , Olgun O.

The International Journal of Research in Teacher Education, cilt.8, ss.1-10, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) Creative Commons License

2017

2017

Comparative Analysis of Dictionary versus Corpus Use in Translation Teaching for Non-Translation English Majors

ÖZBAY A. Ş.

Journal of Education and Practice, cilt.8, ss.51-63, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) Creative Commons License

2016

2016

A Computerized Corpus Analysis of the Use of Pragmatic Markers in Native and Non- Native Corpora

ÖZBAY A. Ş. , Aydemir T.

TURKISH ONLINE JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, ss.1594-1601, 2016 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2016

2016

Corpus Analysis of Support Verb Construction Use Through Native and Non-Native Academic and Argumentative Corpora

ÖZBAY A. Ş.

TURKISH ONLINE JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, ss.1462-1467, 2016 (Hakemsiz Dergi)

2016

2016

The Effect of Motivation on the Strategy Use and Learning Achievement of the Tertiary Level EFL Learners in a Turkish Context

ÖZBAY A. Ş.

TURKISH ONLINE JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, ss.1553-1561, 2016 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2016

2016

COMPUTERIZED CORPUS ANALYSIS OF KEY TERMINOLOGY USE IN ENGINEERING DEPARTMENTS IN TURKEY

ÖZBAY A. Ş.

GLOKALde, no.2, ss.105-117, 2016 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2015

2015

The Use of REACT Strategy for the Incorporation of the Context of Physics into the Teaching English to the Physics English Prep Students

ÖZBAY A. Ş. , KAYAOĞLU M. N.

TARIH KULTUR VE SANAT ARASTIRMALARI DERGISI-JOURNAL OF HISTORY CULTURE AND ART RESEARCH, cilt.4, ss.91-117, 2015 (ESCI İndekslerine Giren Dergi) Creative Commons License identifier

2015

2015

The Use of REACT Strategy for the Incorporation of the Context of Physics into the Teaching English to the Physics English Prep Students

ÖZBAY A. Ş.

Journal of History Culture and Art Research, cilt.4, ss.91-117, 2015 (Hakemli Üniversite Dergisi)

2015

2015

EFL TEACHER’S REFLECTIONS TOWARDS THE USE OF COMPUTERIZED CORPORA AS A TEACHING TOOL IN THEIR CLASSROOMS

ÖZBAY A. Ş.

CUKUROVA UNIVERSITY FACULTY OF EDUCATION JOURNAL, cilt.2015, no.1, ss.2-10, 2015 (Hakemli Üniversite Dergisi)

2015

2015

EFL Teacher's Reflections towards the Use of Computerized Corpora As a Teaching Tool in Their Classrooms

ÖZBAY A. Ş. , KAYAOĞLU M. N.

CUKUROVA UNIVERSITY FACULTY OF EDUCATION JOURNAL, cilt.44, ss.85-104, 2015 (ESCI İndekslerine Giren Dergi) identifier

2015

2015

EFL Teacher’s Reflections towards the Use of Computerized Corpora As a Teaching Tool in Their Classrooms

Özbay A. Ş. , KAYAOĞLU M. N.

ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.44, ss.85-104, 2015 (Hakemli Üniversite Dergisi)

2014

2014

The Wind of Change!Phraseology Perspective Gaining More Ground

ÖZBAY A. Ş.

Narrative and Language Studies, cilt.II, ss.1-15, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi)

2014

2014

Using Computerized Corpus in an Tertiary Level EFL Translation Classroom as a Teaching and Learning Tool

ÖZBAY A. Ş.

Journal of Teaching and Education, cilt.03, no.21566266, ss.3-12, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi) Creative Commons License

Hakemli Kongre / Sempozyum Bildiri Kitaplarında Yer Alan Yayınlar

2018

2018

A Corpus-Based Discourse Analysis of the News about Refugees and Asylum Seekers: The Case of Alan Kurdi

ÖZBAY A. Ş. , KARA S.

7th International Conference on Narrative and Language Studies, Trabzon, Türkiye, 14 - 15 Mayıs 2018, ss.10

2018

2018

Corpus-Based Analysis of Tertiary Level Turkish EFL Learners' Clausal Sentences

KURU B., ÖZBAY A. Ş.

7th International Conference on Narrative and Language Studies, Trabzon, Türkiye, 14 - 15 Mayıs 2018, ss.24

2018

2018

CORPUS BASED ANALYSIS OF TERTIARY LEVEL TURKISH EFL LEARNERS' CLAUSAL SENTENCES

ÖZBAY A. Ş. , KURU B.

7th International Conference on Narrative & Language Studies, Trabzon, Türkiye, 14 - 15 Mayıs 2018, ss.47

2018

2018

Tertiary Level EFL Learners` Use of Recurrent Word Combinations in Academic Argumentation

ÖZBAY A. Ş. , KAYGUSUZ M.

Uluslararası Kültür Ve Bilim Kongresi, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018, ss.577-563

2018

2018

A Corpus-Based Discourse Analysis of the News About Refugees and Asylum Seekers: The Case of Aylan Kurd

ÖZBAY A. Ş.

7th International Conference on Narrative & Language Studies, Trabzon, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018, ss.24

2018

2018

The Power of Social Media, Keywords Analysis of Boko Haram Kidnapping News

ÖZBAY A. Ş. , KAYGUSUZ M.

Uluslararası Kültür Ve Bilim Kongresi, Ankara, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018, ss.564-569

2017

2017

A Corpus-Based Study of the Tertiary Level Turkish EFL Learner’s Common Overuse / Underuse of "- ly" Adverbs

ÖZBAY A. Ş. , Kara ., Mert B. T.

6thINTERNATIONAL KTUDELL CONFERENCE ON LANGUAGE LITERATURE AND CULTURE: TRABZON/TURKEY, Trabzon, Türkiye, 17 - 18 Mayıs 2017, cilt.1, ss.127-134

2016

2016

Computerized Corpus Based Investigation of the Use of Multi Word Combinations and the Developmental Stages by Tertiary Level EFL Learners

ÖZBAY A. Ş.

CILC 2016 - 8th International Conference on Corpus Linguistics, Malaga, İspanya, 2 - 04 Mart 2016, no.1, ss.341-350

2016

2016

The Potential of Corpus-Based Collocation Instruction on the Awareness Level of the Turkish EFL Students in Terms of Reading

ÖZBAY A. Ş.

CILC 2016 - 8th International Conference on Corpus Linguistics, Malaga, İspanya, 2 - 04 Mart 2016, no.1, ss.331-340

2011

2011

Should we "give them a fish" or "teach them to fish"? Finding equilibrium between teacher-fronted and student-fronted pedagogies in foreign language education in Turkey

ÖZBAY A. Ş.

Riga Teacher Training and Educational Management Academy’s 6th Young Scientist Conference, Riga, Letonya, 15 Ocak 2011, ss.30-35

2010

2010

Should we “give them a fish” or “teach them to fish”? Finding equilibrium between teacher-fronted and student-fronted pedagogies in foreign language education in Turkey

ÇELİK S. , ÖZBAY A. Ş.

The Riga Teacher Training and Educational Management Academy’s 6th Young Scientist Conference, Riga, Letonya, 02 Aralık 2010, ss.30-35

2010

2010

"Teacher-Centered Versus Student-Centered Learning: Which Approach Is Most Effective In Efl Classrooms?"

ÖZBAY A. Ş.

The 2nd International Conference of Young Scientists (Humanities and Social Sciences 2010), Lviv, Ukrayna, 25 - 27 Kasım 2010, ss.88-89

2010

2010

Teacher-centered versus student-centered learning: Which approach is most effective in EFL classrooms?

ÇELİK S. , ÖZBAY A. Ş.

The 2nd International Conference of Young Scientists (Humanities and Social Sciences 2010), Lviv, Ukrayna, 25 - 27 Kasım 2010, ss.88-89

2008

2008

Exploring Comprehension Strategies of Low & High Ability Listeners with a Focus on the Effect of Explicit Strategy Instruction

ÖZBAY A. Ş.

1st International Symposium on Sustainable Development, Sarajevo, Bosna-Hersek, 10 Haziran 2008 - 13 Haziran 2018, cilt.3, no.34, ss.4-9

2008

2008

Öğretim Elemanlarının Yazma Dil Becerisine Dönük Olumsuz Algı Sorunu Ve Çözüm Önerileri

ÖZBAY A. Ş.

Yabancı Dil Bölümleri Ve Yüksekokullarının Yabancı Dil Öğretiminde Sorunları,, Muğla, Türkiye, 07 Haziran 2008 - 09 Haziran 2006, ss.193-204

2007

2007

What do tertiary level EFL writing teachers say but not do when providing feedback?

ÖZBAY A. Ş.

IATEFL Research Special Interest Group,, Poznan Konin, Polonya, 5 - 06 Ekim 2007, ss.3

2007

2007

Why can’t tertiary level EFL writing teachers resist the temptation of providing feedback with those big reds “?”?

ÖZBAY A. Ş.

5th Post-Graduate Conference in ELT and Linguistics, Department of Foreign Language Education, Ankara, Türkiye, 20 - 21 Eylül 2007, ss.3-4

2007

2007

Can the Knowledge of Translation Make Any Meaningful Difference in Actual Translation Practices?

ÖZBAY A. Ş.

Second International IDEA Conference: Studies in English, Ankara, Türkiye, 17 - 19 Nisan 2007, ss.2-3

2005

2005

Achieving Great Potential of Translation as a Two-edged process

ÖZBAY A. Ş.

The 4th International ELT Research Conference “Reflecting on Insights from ELT Research, Çanakkale, Türkiye, 26 - 27 Mayıs 2005, ss.1-2

Kitap & Kitap Bölümleri

2020

2020

COVID- 19 SALGINIYLA MÜCADELEYE İLİŞKİN ÜRETİLEN SÖYLEMİN DERLEM ODAKLI ANALİZİ

Özbay A. Ş. , Çıraklı M. Z.

COVID-19 SÜRECİ VE ÖRGÜTSEL YÖNETİM, Dr. Alper Tutcu Dr. Serkan Gün, Editör, iksad Yayınevi, Ankara, ss.1-237, 2020 Creative Commons License

2016

2016

THE USE OF SUPPORT VERB CONSTRUCTIONS (SVC) IN THE ARGUMENTATIVE ESSAYS OF THE TURKISH EFL LEARNERS: KTUCLE VERSUS LOCNESS

ÖZBAY A. Ş. , KAYAOĞLU M. N.

Languaging in Focus: Exploring the challenges and opportunities in Lingusitic and English Language Teaching, Katarzyna P. Can C., Editör, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle Upon Tyne,, ss.215-237, 2016

Diğer Yayınlar

2009

2009

Trabzon, TURKIYE

ÖZBAY A. Ş.

Diğer, ss.1-120, 2009


Davetli Kongre ve Sempozyum Faaliyetleri

2019

2019

Proceedings of the 19th International Stylistics Symposium ISPARTA / TÜRKİYE

Katılımcı

Isparta-Türkiye

2019

2019

11TH INTERNATIONAL CONGRESS ON RESEARCH IN EDUCATION KONYA

Katılımcı

Konya-Türkiye

2019

2019

8th INTERNATIONAL CONFERENCE ON NARRATIVE AND LANGUAGE STUDIES

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2018

2018

ULUSLARARASI KÜLTÜR VE BİLİM KONGRESİ – 3-5 MAYIS 2018 / ANKARA "UFUK ÜNİVERSİTESİ"

Katılımcı

Ankara-Türkiye

2018

2018

7th International Conference on Narrative and Language Studies

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2017

2017

The 29th Annual EAIE Conference

Katılımcı

Sevilla-İspanya

2017

2017

6thINTERNATIONAL KTUDELL CONFERENCE ONLANGUAGE LITERATURE AND CULTURE

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2017

2017

Education and Educational Research for the Participatory Democracy and Public Democratic Consciousness

Katılımcı

Ordu-Türkiye

2017

2017

6th International KTUDELL Conference at Karadeniz Technical University

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2017

2017

Erasmus Congress and Exhibition 2017

Katılımcı

Maribor-Slovenya

2017

2017

3rd International Symposium on Language and Teaching

Katılımcı

Roma-İtalya

2015

2015

3rd International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium Programme September 9th – 11th 2015 TRABZON / TÜRKİYE

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2015

2015

2nd International Week on English Studies at Karabük University

Katılımcı

Karabük-Türkiye

2014

2014

LIF 2014, International Conference on Applied Linguistics and Elt

Katılımcı

Antalya-Türkiye

2013

2013

The International Journal of Arts & Sciences (IJAS) Conference for Academic Disciplines at American University of Rome

Katılımcı

Rome-İtalya

2012

2012

1st International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium (ITTES2013),

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2011

2011

Corpus Linguistics Conference 2011

Katılımcı

Birmingham-İngiltere

2011

2011

Identifying impoliteness in spoken corpora: A methodological perspective. 6 th International Symposium on Politeness

Katılımcı

ANKARA-Türkiye

2010

2010

The 2nd International Conference of Young Scientists (Humanities and Social Sciences 2010)

Katılımcı

Lviv-Ukrayna

2009

2009

1st International Symposium on Sustainable Development

Katılımcı

Sarejevo-Bosna-Hersek

2009

2009

4th International IDEA Conference: Studies in English.

Katılımcı

ANKARA-Türkiye

2008

2008

KTU School of Foreign Languages ELT Seminars Developing Listening Skills with Authentic Materials

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2008

2008

Yabancı Dil Bölümleri ve Yüksekokullarının Yabancı Dil Öğretimindeki Sorunları Kurultay Bildirileri

Katılımcı

Mugla-Türkiye

2007

2007

TÜRKİYE’DE YABANCI DİL EĞİTİMİ ULUSAL KONGRESİ -GAZİ ÜNİVERSİTESİ

Katılımcı

ANKARA-Türkiye

2007

2007

IATEFL Research SIG Conference Exploring English Language Learning and Teaching

Katılımcı

Konin Poland-Polonya

2007

2007

5th METU Post-Graduate Conference in ELT and Linguistics

Katılımcı

ANKARA-Türkiye

2005

2005

The Fourth International ELT Research Conference “Reflecting on Insights from ELT Research”

Katılımcı

Çanakkale-Türkiye

2004

2004

WHERE DO WE STAND: Perspectives, Practices and Resources KTU School of Foreign Languages ELT Conference

Katılımcı

Trabzon-Türkiye

2002

2002

Reassessing Assesment

Katılımcı

Istanbul Isik University-Türkiye

2001

2001

TECH TACTICS ACROSS THE CURRICULUM Cybertools 2001

Katılımcı

Istanbul Koc University-Türkiye

2000

2000

From Target Language-based Communicative Competence to Intercultural Communicative Competence in ELT

Katılımcı

İSTANBUL-Türkiye

Atıflar

Toplam Atıf Sayısı (WOS): 1

h-indeksi (WOS): 1

Jüri Üyelikleri

Haziran-2019

Haziran 2019

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

THE EMOTIONAL FUNCTIONS OF THE FIGURES OF SPEECH IN T.S.ELIOT"S POETIC DISCOURSE - KTU

Haziran-2019

Haziran 2019

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS OF THE NEWS ABOUT TURKEY IN WESTERN MEDIA - KTÜ

Haziran-2019

Haziran 2019

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

MULTI DIMENSIONAL FOREIGN LANGUAGE EDUCATION THROUGH TELECOLLOBORATION: THE CASE OF AN ETWINNING PROJECT - KTÜ

Temmuz-2018

Temmuz 2018

Tez Savunma (Doktora)

a COMPARATIVE STUDY ON THE PERCEPTIONS AND THE PRACTICES OF IN-SERVICE ENGLISH LANGUAGE TEACHERS REGARDING THE CHARACTERISTICS OF EFFECTIVE LANGUAGE TEACHER ELT vs non-ELT GRADUATES - KARADENIZ TECHNICAL UNIIVERSITY

Haziran-2018

Haziran 2018

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

Turkish State Elementary English Language Teachers` Opinions and Perceptions of the changes within 4+4+4 Curriculum Innovations - KARADENIZ TECHNICAL UNIIVERSITY

Mayıs-2018

Mayıs 2018

Tez Savunma (Doktora)

hs - KARADENIZ TEKNIK UNIVERSITESI

Şubat-2018

Şubat 2018

Doçentlik Sınavı

Of Teknoloji Fakültesi, Enerji Sistemleri Mühendisliği - Karadeniz Teknik Üniversitesi

Şubat-2018

Şubat 2018

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

LINGUISTIC FEATURES REVEALING SELF-RECOGNITION IN JOHN FOWLES’ THE MAGUS - KARADENIZ TEKNIK UNIVERSITESI

Haziran-2017

Haziran 2017

Tez Savunma (Yüksek Lisans)

A study on belıefs and perceptıons of language ınstructors about ıntegratıon of language skılls ın foreıgn language teachın. - KARADENIZ TEKNIK UNIVERSITESI

Ekim-2015

Ekim 2015

Tez Savunma (Sanatta Yeterlik)

DOKTORA YETERLİLİK - KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ

Duyurular & Dokümanlar

ceviri 3
Ödev
13.04.2015
ceviri 2
Ödev
13.04.2015
ceviri
Ödev
13.04.2015

ogrenci cevirileri Analyses.docx Creative Commons License